» CHOCOLATE CHIP COOKIES I SPRINGFORM

De här kakorna tyckte jag var lite roliga, och goda! Istället för att göra runda kakor så pressar man ut degen i en form och skär dem sedan till tårtbitar. Fint och lite annorlunda version på dessa traditionella amerikanska kakor.
 

Ingredienser:

200 gram smör eller maragrin
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 dl jordnötssmör
2 dl hackad mörk choklad
2 dl hackad mjölkchoklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och klä insidan av en springform med bakplåtspapper. Jag ville ha ganska höga kakor så jag använde mig av en lite mindre springform.
Rör smör, strösocker och farinsocker poröst. Tillsätt ägget och rör om. Blanda i mjöl, bikarbonat, vaniljsocker, salt och jordnötssmör och rör till en slät deg. Hacka chokladen och blanda sist i den. Tryck ut degen i formen och grädda i cirka 40 minuter. Låt inte kakan stå inne för länge då den ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan svalna något innan du skär den i tårtbitar.

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback