» La Paz- Bolivia

Vi hann med planet till La Paz igår!

Jag måste bara säga att La Paz är en riktigt häftig stad! Staden ligger i en bred dalgång på cirka 3600 meter över havet. Något som känns då man går i uppförsbackar vilket man gör ofta för det är väldigt kuperat. Det är en en fattig stad, men det känns ändå som att folk är ganska nöjda. Livet går sin gilla gång och de tar inte nämnvärd notis om oss turister. Trots att vi sticker ut en hel del från mängden. Folket här är väldigt korta och har ett distinkt utseende och många kvinnor går klädda på traditionellt vis i stora kjolar och hatt.

Vi började dagen med att åka linbanan upp till El Alto som är staden som ligger ovan bergskammen.

När vi åkte upp så åkte vi över en väldigt annorlunda kyrkogård.

Uppe på toppen så stannade vi för att ta några kort över staden och berget Illimani som man ser skymta över molnen på bilden nedan. Tror bestämt att det är runt 6000 meter över havet om jag inte minns fel.

Vi åkte vidare med bussen mot ett annat berg, Ancohuma på en väldigt risig grusväg. Helt otroligt att bussarna klarar dessa vägar. På dit resan så såg vi lamor och alpackor.

Vi åkte förbi en vacker röd sjö.

Vände gjorde vi vid en gravplats där människor som dött i gruvorna begravts.

Otroligt tyst och fridfullt.

Sedan vände vi tillbaka mot La Paz igen där vi åkte förbi diverse marknader.

Ytterligare en utkiksplats över La Paz

På utkiksplatsen "kili kili" (osäker på stavningen) så hade vi en grym 360 graders utsikt över staden och bergen.

Elnätet är inte att leka med precis *hehe*

Från utkiksplatsen gick vi ner till Plaza Murillo vilket var ett vackert torg omgivet av president plats och regeringsbyggnader.

Sedan var det dags för lunch. Hittills har maten varit godast här i Bolivia av alla de länder vi besökt. Vilket är lite komiskt med tanke på att Bolivis även är det fattigaste landet vi besökt på vår resa. Igår kväll åt vi lama vilket var väldigt gott. Idag serverades det en god kött och korv gryta.

På väg tillbaka till hotellet gick vi förbi en marknad. Får se om jag lyckas göra några fynd imorgon.

Man kunde köpa lamafoster. Hua mig! :(

Fina damer!

De har väldigt charmiga bussar här.

Nu ikväll åt vi på en restaurang med väldigt speciell inredning.

Nu ska vi sova så vi orkar med morgon dagen!