» Lima

Igår var sista kvällen i Cusco med hela gänget och vi firade det med att äta marsvin. Blääää! Jag smakade inte, men Joel gjorde. För det första är marsvin alldeles för söta för att ätas och för det andra så känns det väldigt oaptitligt med ett helt djur på tallriken. Jag åt Alpacka på grillspett istället vilket var väldigt gott :) Under middagen så kom några trubadurer in och spelade peruansk musik som faktiskt var riktigt bra. Iaf där och då :)

Idag har vi flugit till Lima. En stad på 10 miljoner invånare. I hela Peru bor det cirka 30 miljoner. Jag hade inte så mycket tankar om Lima innan vi kom hit, men det förvånade mig att det var så modernt som det var. Plus att down Town hyste en massa fina koloniala byggnader och torg. 

Vi var även inne i en kyrka och fick se Sydamerikas äldsta bibliotek vilken var stört coolt. Såg precis ut som något hämtat ur Harry Potter! Vi var även nere i underjorden. För X antal år sedan så räknade man hur många människor som vart begravna där nere. Man kom till 25 000 innan två av de som räknade dog då de kom bort sig i gångarna som sträcker sig under stora delar av down Town. Det var makabert att se så många ben och skallar!


Gårdagens middag. Marsvin. Stackars litet liv!


Väldigt litet och slitet ställe, men godaste maten på hela resan (om man bortser från marsvinet)


Joel i Lima :)




Massa vackra byggnader!


Det var denna kyrka som vi var inne i :)



Sydamerikanerna har en läskig förkärlek för dockor i naturlig storlek lite här och där. 


I biblioteket fick man egentligen inte ta kort, men jag knäppte denna lite diskret. Hur coolt?!


Under kyrkan/klostret


Varje "grav" var 10 meter djup fylld ned ben och skallar! På bilden ovan ser ni hur djupt 10 meter är. 


Det var väldigt lågt i tak och luktade väldigt unket. Men det kan inte ha varit någonting jämfört med vad det gjorde när det låg hundratals ruttnande kroppar här!


Sedan besökte vi en stadsdel som hette Baranco som låg precis vid havet och var väldigt mysig att strosa runt i. 


Baranco. Som ni ser så han det bli ganska mörkt innan vi avslutade turen. 

Nu sitter vi i baren på ett hotell som ligger i anslutning till flygplatsen och väntar på vårt flyg som ska lyfta 01:30 inatt. Rätt drygt! Vi har iaf ätit en god middag här, druckit två glas peruanskt vin och sett tillbaka på våra 23 dagar i Sydamerika. 

Jag var inte jättepåläst om Sydamerika innan, men det som förvånade mig mest var nog att Rio de Janeiro var så otroligt slitet och i princip kändes mer eller mindre som en gigantisk kåkstad. Vi åkte runt en del, men jag kan inte direkt säga att jag såg några fina och mysiga kvarter. 

Om vi ska prata städer så var Buenos Aires en rolig stad med mycket att se. Montevideo var även den staden ganska sliten även om de gamla delarna hade sin charm. Colonias gamla delar var mysiga. La Paz var en riktigt häftig stad högt uppe i bergen. Copacabana var litet men en bra utgångspunkt gör Solön. Puno var ganska tillintetsägande.  Cusco var väldigt mysigt med många charmiga torg och byggnader. Lima känns som en förhållandevis modern stad, även om vårt besök här var väldigt kort. 

Top tre var Machu Picchu, Solön och Iguazu Falls i den ordningen :) 

Imorgon hoppas jag att vi hinner göra en snabb tur till down town Atlanta innan vi flyger hem. 



Vilken fantastiska minnen ni skapat! Så kul att följa er resa, så fina bilder och allt verkar ha varit toppen! Varmt välkomna hem!! Hoppas vi ses snart. Stora kramar

2014-11-14 // 22:37:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback