» Saffranstoscakaka

I veckan så bakade jag två saffranstoscakakor som jag hade med mig till jobbet. De blev väldigt goda! Saftiga och med ett härligt krispigt täcke. Saffran och tosca gjorde sig verkligen bra ihop :o) Jag hade bara en påse saffran hemma så jag använde denna till båda kakorna och det blev en alldeles tillräcklig saffranssmak. Bakar man bara en kaka så skulle jag nog köra på en påse iaf. Det är ju så himla lite och och att försöka dela 0,5 gram i två lika stora delar blir nog ingen lätt match :o)

 


Ingredienser:
200 gram smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 påse saffran ( 0,5 G )
1 1/2 dl mjölk
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 


Toscasmet:
100 g smör eller margarin
1 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
100 g skållad strimlad mandel

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret häll i mjölken och det stötta saffranet. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjölkblandingen i bunken. Rör ihop mjöl och bakpulver innan du siktar ner det i blandningen. Häll upp i en smord och bröad form, och ställ in i ugnen i nedre delen av ugnen. Grädda cirka 45 minuter.

Glasyr:
Blanda alla ingredienserna i en kastrull. Värm under försiktig omrörning tills allt blandat sig och tjocknat. Har man för hög temperatur så skär sig glasyren. Häll glasyren över kakan och bred ut den. Flytta upp gallret till mitt i ugnen. Grädda ytterligare ca 15 minuter eller tills glasyren fått färg. Låt kakan svalna.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback