» BANANCHOKLADKAKA MED CHOKLADGANACHE

Jag upptäckte att jag hade ett gäng bruna bananer i kylen och passade därför på att göra denna chokladiga banankaka som jag tog med till jobbet. Den blir tämligen kompakt och ihop med chokladganachen så blir den ganska mäcktig, men väldigt god!
 
 
 
Jag gjorde faktiskt bara en halv sats denna gången och hälde smeten i en mindre form. Den är som sagt ganska mastig så man behöver inte en så stor bit för att känna sig nöjd. Jag kan tänka mig att den även är väldigt god att servera med en klick grädde.

Ingredienser:
200 g smör eller maragrin
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 dl kakao
2.5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
5 välmogna bananer mosade

Chokladganache:
150 g blockchoklad
1½ dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret. Blanda i mjöl, bakpulver, kakao och socker. Tillsätt ägg, grädde, mjölk och de mosade bananerna och rör ihop till en jämn smet. Häll smeten i en sockerkakasform med löstagbar kant som du "bröat" med kokos. Grädda i ca 45 minuter. Låt kakan svalna. Hacka chokladen och koka upp grädden. Lägg i chokladen och rör till en jämn ganache. Bred ut ganachen över den avslavnade kakan . Säll kakan i kylen tills ganachen stelnat och skär den sedan i bitar.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback