» HALLON, PINA COLADA & PISTAGE MACARONS

Efter att jag gjort hallon curden till tårtorna så hade jag massa äggvitor över så jag passade på att baka macarons. Jag använde samma recept på själva marängen som vanligt. Här hittar ni det :o) Om man bortser från första gången jag bakade macarons så har jag faktiskt aldrig misslyckats. Jag tycker folk överdriver lite när de säger att det är så svårt. Det är ju egentligen bara en helt vanlig maräng. Hur som helst så är knepen för att få dem bra att sikta mandelmjölet så du får bort de större bitarna samt att smeten behöver ha rätt konsistens för att kakorna ska flyta ut lagom och inte bli toppiga. Smeten ska vara som en ungefär som kladdkakesmet i konsistensen, dvs ganska trögflytade, men ändå i allra högsta grad flytande.
 
 
Fyllningen i dessa macarons är en smörkräm som jag smaksatt med olika smakessenser och sedan färgat i passade färger. Det är väldigt smidigt att använda dessa esenser. Det enda man behöver tänka på är att inte överdosera då de är ganska starka. 

Smörkräm:

100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 st äggula
smakessens

Gör så här:
Blanda ihop smör, florsocker och äggula till en smidig kräm. Dela upp krämen i olika skålar och smasätt och färga dem efter behag.
 
 
En del av macaronsen hade jag med mig till Elisabeth och Markus i lördags. Jag klippte till en bit papp och vek den till en kartong, sedan slog jag in allt i cellofan. Lite roligare än att komma med en plastbruk med kakor :o)
 
 


» Marie

Men hjälp alltså, du måste skämta?? De där små verken är så sjukt fina. Har aldrig sett något liknande, alla hembakta jag sett som ändå betraktats som lyckade är ju typ en klump med färgad smet... (dömer ingen då jag själv knappt lyckas med kladdkaka utan gör bara en häpen jämförelse...)! Du borde ha en "gillaknapp" vid dina inlägg, men passar på att jättegilla allt. Och hoppas du tar bra betalt för dina tårtleveranser, misstänker att du lägger ner mer tid än nån kan ana...

Svar: Tack för alla snälla ord! :o) Det är faktiskt riktigt roligt att baka macarons.. har man väl lärt sig hur smeten ska kännas så är det hur enkelt som helst :o)
Och ja.. tårtorna tar ett tag att göra, men jag gör det för att jag tycker det är roligt! Det hade iaf inte gått att tjäna några pengar på dem.. eller ja det hade blivit en väldigt dålig timpenning *hehe* Eller så är det bara jag som är långsam och lite överdrivet petig ;-p
Linda Einemark

2014-10-02 // 21:49:47

Sååå fina och supergoda! Tack så jättemycket!!

2014-10-03 // 06:42:40

Ser ut att platsa på vilket proffskonditori som helst! Du är grym!

Svar: Tack! Vad glad jag blir :o)
Linda Einemark

2014-10-03 // 17:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback