» CHOKLADKAKA MED CITRON

Det är andra gången som jag gör den här chokladkakan. Gillade den verkligen förra gången. Den blir väldigt saftig och choklad och citron gifter sig verkligen fint! Nästa gång jag använder den här formen ska jag dock gör en och en halv sats för den blev inte riktigt så hög som jag hade hoppats på.

 
Ingredienser:

3 ägg
2 dl socker
100 gram smör
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2½ msk kakao
3/4 dl mjölk
50 gram hackad mörk choklad
1 msk rivet citronskal

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smäl smöret. Blanda mjöl, bakpulver och kakao. Rör ner mjölblandningen i äggvispet växelvis med det smälta smöret och mjölken. Tillsätt den hackade chokladen och citronskalet. Häll över smeten i en väl smord och bröad form. Grädda i ca 40 minuter. 


Om man ska öka till 1,5 sats, vad gör man då med tid och temp?

Svar: Temperaturen behåller du den samma, men du kan behöva grädda den 10-15 minuter extra. Man brukar se ganska tydligt när sockerkakor är klara då de släpper lite från kanten. Annars är det bara att testa med en provsticka.. men vänta minst 30 minuter så att den inte riskerar att sjunka ihop.
Linda Einemark

2014-09-19 // 22:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback