» HÖSTIGA BRÖLLOPSTÅRTOR

Idag har jag levererat tre bröllopstårtor och en liten glutenfri bakelse till en före detta kollega :o) De hade sett en likande tårta jag gjort innan och ville ha likadana. They wish was my comand så att säga *hehe* Tårtorna består av ljusa bottnar och är fyllda med tre lager fyllning, glasscreme, hallonmousse och hallon curd. De är spacklade med grädde och täckta med Ballinas sockerpasta med chokladsmak. Det var första gången jag testa denna sockerpasta och jag var lite orolig över att ha grädde under då sockerpastan lätt kan smälta. Jag googlade lite och just Ballinas sockerpasta ska tydligen tåla att ha grädde under. Jag vågade dock inte chansa så jag gjorde ett litet test för några dagar sedan och det gick fint!
 
UPDATE! Det fungerade inte alls bra att ha grädde under! Jag täckte dem ett dygn innan de skulle ätas som jag alltid gör, men när jag fick se kort på tårtorna från bröllopsfesten så såg jag att det blivit endel bubblor på sidan av tårtorna. Inte jättemånga bubblor men ändå bubblor. Så himla ledsen blev jag när jag såg det! Jag ska aldrig mer ha grädde under någon form av sockerpasta! Det kan ju ha varit så att de stått i rumstemperatur ett tag innan de skulle ätas och att det bidrog, men det är skit samma tycker jag. Det ska de klara av! Längst ner ser ni en bild på tårtorna från festen, Det blev ju rackarns roligt med traktorn iaf :o) 
 
 
Sockerpastan var lite hård till att börja med, men efter 10 sekunder på full effekt i micron så vart den mjuk och smidig efter lite knådning :o) Den var precis lika lätt att kavla och täcka med som den sockerpasta jag brukar använda. Smaken då? Tja, den smakaed ju inte mörk choklad precis, men visst hade den lite chokladsmak. Helt ok, men kanske inget man gluffsar i sig några kopiösa mängder av :o)
 
 
Som ni ser så är den högra tårtan lite skumt dekorerad, men det beror nämligen på att brudparet ska ha traktorn nedan på den. Jag har inte sett den live, men fått måtten på den så jag har försökt att placera bladen runt.
 
 
Bokstäverna är gjorda med med utstickare likt dessa. I början när jag använde denna typ av utstickare så tyckte jag det var väldigt svårt att få ut bokstäverna. Nu har jag dock kommit på hur man gör. Man kavlar ut sockerpastan tunt och trycker sedan ner bokstavsmallen. När man ska få ut bokstaven så håller man med fingarna i den ena änden av raden med bokstäver och lixom snärtar den andra änden ner mot bordet. Då släpper bokstaven fint från formen.
 
 
Bladen är gjorda med utstickare i olika storlekar som är formade som blad med ett nervverk som man trycker ner. Bladen har fått torka i en äggkartong för att få lite olika böjningar. När de var helt torra så penslade jag dem med guldfärg i pulverform. För att bladen inte ska fara runt så har jag sätt fast dem med lite glasyr (vatten + florsocker) som jag blandat i brunt pastafärg i för att den inte ska synas.
 
 
Till kanten så har jag använt dessa utstickare. Som synes så är även kanten penslad med pulverguldfärg.
 
 
Jag gjorde även en liten bakelse med glutenfria bottnar. Bottnarna gjorde jag med ungefär samma ingredienser som man använder till rulltårta. Dvs potatismjöl istället för vetemjöl. Det var lite svårt att spckla bottnarna då de var mer porösa än vanliga, men slutresultatet blev rätt bra iaf :o)
 
 
 


Alltså, du är ju hur duktig som helst! Bor du långt från Falköping nu för tiden? Skulle annars vara kul att beställa tårtor av dig om du har möjlighet.

Svar: Hej Rebecca! :) Jag bor i Göteborg så det blir lite långt att köra en tårta till Falköping, men kul att du gillar dem!
Linda Einemark

2014-09-29 // 23:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback