» MATPAJ GRUNDRECEPT

Bästa pajdegen är tämligen nyttig och enkel att trycka ut i en form och blir så där lagom krispig. Igår gjorde jag två pajer med olika fyllning som jag tänkte ta med upp till Dalsland imorgon :o)
 
 
Ingredienser till pajdegen (räcker till en paj):
75 gram smör eller margarin
3/4 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 krm salt
3/4 dl kesella
2 msk vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa smör och mjöl i en matberedare tills det är finfördelat. Tillsätt resten och mixa ihop några sekunder till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ända upp på kanterna. Täck kanterna med aluminiumfolie, nagga botten med en gaffel och förgrädda pajskalet i 13  minuter.

Under tiden förbereder du fyllningarna. Igår gjorde jag en paj med tacoköttfärs, lök och paprika som jag stekt hyffsat mjuk innan. Den andra pajen innehöll kassler, broccoli (fryst som tinat) och curry vilken jag smaksatte äggstanningen med.
 
Tacopajen

Äggstanningen gör jag lite på känn, men detta är ungefär vad jag brukar ha i:
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
salt och peppar

Man kan även byta ut grädden och endel av mjölken mot creme fraiche om man vill ha en krämigare paj. Men 3 dl vätska och 3 ägg per paj brukar vara lagom till en paj.

Lägg nu fyllningen i det förgräddade pajskalet (efter att du tagit bort aluminiumfolien!). Vispar ihop äggstanningen och häller över. Avsluta med att riva en hög med ost som du strör rikligt över pajen, eller pajerna i detta fallet :o) Grädda pajen i 200 grader i cirka 35 minuter tills äggtanningen stelnat och pajen fått fin färg.
 
Kassler, broccoli och currypaj

Paj är så himla lätt att variera! Man kan ju stoppa i lite vad som helst bara man ser till att försteka "hårda" ingredienser så att de blir mjuka. Men som sagt så brukar jag nästan alltid använda mig av samma pajdeg och äggstanning och sedan variera fyllningen :o)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback