» PLANER FÖR VARDAGSRUMMET

Innan jag träffade Joel och jag drömde om det hus jag en dag skulle bo i så fanns där alltid en öppen spis. Sen träffade jag mannen i mitt liv och med honom kom ett hus. Ett hus som till en början var i ganska dåligt skick, men efter diverse renoveringar så blev det riktigt bra! :o) MEN det saknas fortfarande en öppen spis! Ett plus är att det redan finns en skorsten så det bör inte vara så dyrt att sätta in en. På minussidan är Joels inställning *hehe* så vi får väl se hur det blir med den öppna spisen, men drömma kan man ju alltid :o) 
 
OM vi skaffar en öppen spis, eller rättare sagt en kamin i gjutjärn från Jötul som jag spanat in så behöver vi möblera om då den behöver stå vid murstocken och där sitter just nu tven. Och om vi möblerar om så behöver vi köpa en nya soffa och när vi ändå ska flytta tven så är det lika bra att köpa en ny sådan då den vi har nu har rätt så många år på nacken. Sen hade det varit trevligt med ett nytt soffbord och ett nytt vitrinskåp. Sen vill jag bygga en hylla på hela ena väggen a la Ernst :o) 
 
Som ni hör så blir det ett ganska stort projekt om vi ska köpa en kamin, men förhoppningvis så blir mina ideer en dag verklighet! :o) Alla möbler i vardagrummet köpte Joel precis innan vi träffades och tja... de är väl inte direkt min stil och jag tycker heller inte att de passar med stilen på huset så jag hade inte haft något emot att byta ut dem :o)
 
Så här ser det ut nu i vardagsrummet:
 
 
 
 
Och så här vill jag att det ska se ut:
 
Jag tänker alltså att kaminen ska stå vid murstocken. Framför den ett gnistskydd i mässing. En ny soffa mitt i rummet med ryggen mot fönstren. Nytt runt soffbord. Väggen där talvellisten nu sitter tänker jag mig en väggfast bokhylla över hela väggen även över elementet och över dörren. "Under tavellisten" hamnar tven. I hyllan så tänker jag att man kan tapetsera med en tapet som ser ut som böcker. Kanske inte i hela hyllan, men på vissa ställen. Antingen så behåller vi den vita färgen på väggarna eller så målar vi dem i i en pudrig, lite smuttsig ganska ljus grå/lila färg.
 
Hyllvägg a la Ernst:
 
Jag är väldigt sugen på en howardssoffa i ljus begie/grå. Denna kommer från Trademax och ser väldigt fin ut. Dessutom är den hyffsat billig :o) Braskaminen kommer från Jötul och hade pssat perfekt! Egentligen så hade jag velat ha en kakelugn, men jag har insatt att det inte får plats. Dessutom är de svindyra! Bordet heter Eclipse och kommer från Bolia. Ett nytt vitt vintrinskåp hade inte heller vart fel istället för det skåp som nu står i hörnet.
 
 
Som sagt så vill jag gärna att färgerna ska gå i begie, ljusgrått, smutslila och mässing. De höga ljusstakarna i mässing kommer från Skultuna och "Vänskapsknuten" från Josef Frank. Både är väldigt vackra tycker jag!
 
Som sagt vi får väl se om jag fåt med Joel på att göra om vardagrummet, men detta är iaf mina planer ;o)
 


» Maja

Himla bra idéer du har för vardagsrummet. Älskar den färgkombinationen du visar. Vårat vardagsrum påminner om erat nuvarande med färgerna och soffan men jag är inne på att göra om och fick inspiration av ditt inlägg. Men det är som du skriver, att man lär få med sig sin sambo på planerna också och det är inte alltid det lättaste. 😆

Svar: Roligt att man kan inspirera! Men som sagt, nu gäller det bara att övertala sambon. Han är väldigt kär i sina möbler. Speciellt soffan :-p
Linda Einemark

2014-09-16 // 19:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback