» MACRAME AMPLAR

 
Något som är väldigt poppis just nu är Macrame och då gärna i form av väggbonader eller amplar. Vem hade trott att denna 70-tals fluga skulle poppa upp igen lixom?! Jag gillar idén att man kan hänga gröna växter lite överallt och om man hänger amplar i fönster så tycker jag det är finast med en kruka eller vas i glas som släpper igenom ljuset :o)
 
Till dessa amplar har jag använt en lina av nylon som jag köpt på Jula. Tror den kostade 45 kr för 50 meter eller något sådant. Natursnöret hade jag hemma och de ringarna i trä köpte jag på loppis för länge sedan :o) Till ampeln till vänster så har jag använt mig av fyra olika knopar. Det finns oändligt många sätt att knyta på, men detta kändes lite lagom avancerat för mig till att börja med.

Nu hade jag kunnat göra en superfin beskrivning över hur man gör med egna bilder, men det kändes faktiskt lite over-kill när det finns så bra instruktioner där ute så därför har jag lånat lite bilder till den här instruktionen :o)

Till ampeln till vänster så behöver du:
8 st linor/snören a la 2,5 meter styck
2 x 25 cm natursnöre
1 trä-ring
 
Gör så här:
Börja med att trä alla snörena genom ringen så att du får 16 lika långa längder. Om snöret fransar sig så kan du bränna ändarna med en tändare (förutsatt att snöret är av plast). Färst ihop alla längder vid ringen med en sån här knop:
 
 
När du dragit åt och gömt "skarven" bakom knopen så klipper du av ändarna så nära knopen som möjligt.

Nu tar du fyra av snörena, använder två som bas och knyter de anadra runt på detta viset:
Piece of cake :o)

När du gjort lite lagom långt så byter du till denna knop som gör att linan ser snurrad ut:

Jag tror ni hajar den engelska förklaringen så jag går inte in på några detaljer :o) När du är nöjd med längden så gör du samma sak med de återstående linorna. När du är klar ska du ha fyra "grenar" med samma mönster. Nu är det dags att ta två snören från vardera gren och binda samman med en knop som man på engelska kallar för "Carrick bend". Den ser avancerad ut, men efter en två- tre försök så var den faktiskt väldigt enkel att göra. Så här gör du den:

 
Nä du gjort fyra sånna här knutar runt om så separerar du åter igen snörena och gör fyra stycken till på samma sätt. Sist så avslutar du med samma knop som du började med. Klart! Inte alls spciellt svårt! :o)

Till ampeln nedan så har jag använt förre antal linor, men samma tekniker :o)
 
 


» Mary

Coolt och stilrent!

Svar: Tack tack :o)
Linda Einemark

2015-04-14 // 20:05:45
» Amela

Hej. Mycket fint arbete med makrame amplarna. Vilken tjocklek har du använt?

2016-06-28 // 11:05:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback