» PÅSKKYCKLINGAR AV MARÄNG

Vad passar väl bättre till påsk än små kycklingar? :o) Dessa gjorde jag mest för att jag hade en massa äggvitor över, men nu kanske jag får kompletera dem med en påsktårta så jag har någonstans att sätta dem. Alternativt så slukar jag dem som de är :o)

 

 

Ingredienser:
4 dl  florsocker 
3 st  äggvitaor
1 tsk   pressad citron 

gul, svart och röd karamellfärg

Gör så här: Välj en bunke, gärna i metall, och en kastrull som är jämnstora, så att bunken täcker hela kastrullens öppning. Rengör bunken, gärna med ättiksprit, så att den blir fettfri. Fyll kastrullen till en tredjedel med vatten och värm tills vattnet börjar sjuda.

Blanda äggvitor och citronsaft i bunken och sikta ner florsocker. Vispa försiktigt tills allt är blandat. Sätt bunken över kastrullen med sjudande vatten och vispa med en elvisp till en fluffig maräng. Fortsätt vispa tills blandningen är 50-60 grader. Ta bort bunken från kastrullen och fortsätt att vispa långsamt tills blandningen har kallnat. Nu rör du eventuell i valfri smakessens. Jag valde pina colada :o) Dela upp marängen i tre delar (du behöver bara pyttelite till näbb och ögon), blanda ner karamellfärg.

 

 
Innan ugnen

Sätt ugnen på 125 grader. Lägg bakplåtspapper på en ugnsplåt. Fyll en spritspåse med maräng. Jag använde en stjärntyll till kroppen och en rund tyll till huvudet. Spritsa kroppen, vid framåt och avsmalnande baktill. Spritsa huvudet i form av en liten boll ovanpå kroppen. Gör två små pappersstrutar som du fyller med den röda och den svarta marängen. Spritsa sedan ögon och näbbar.

Grädda i ugnen i ca 3 timmar. Låt gärna marängerna torka ytterligare i ugnen på eftervärme.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback