» DIY AY ILLUMINATE Z1 COTTON LAMP LOOK-A-LIKE

 
I söndags knåpade jag ihop en lampa som jag haft planer på att göra jättelänge ända sedan jag såg AY Illuminates Z1 cotton lamp för första gången. Den kanske är lite väl lik för att gå under benämningen kreativ, men jag tycker den blev fin!
 
 
Billig blev den dessutom ;-p Stommen består av ett spikband/hålband som jag redan hade hemma, men som säljs för 49 kr för 10 meter på tex Jula vilket är mer än tillräckligt långt. Tyget är ett lakan som jag köpte på Ikea för 19 kronor. Skulle jag haft det som just lakan så hade jag tyckt det var på tok för tunt, men till detta ändamål passade det perfekt. Pendeln är från ett gammalt halsband. Sprayfärg och ståltråd hade jag hemma. Uppskattad kostnad 50 kr om man bortser från själva lampan och elektroniken. Lite skillnad mot de 4295 kr som orginalet kostar *hehe* och bäst av allt så kan man ju göra den precis så stor som man vill :o)
  

Jag började med att göra två lika stora cirklar av hålbandet. Sedan klippte jag till och surrade fast "sidorna" som består av två lika långa band. Tack vara hålen så var det väldigt lätt att surra ihop allt med ståltråd. Tänk på att avståndet mellan de båda ringarna bör vara lika stor runt om för att tyget sedan ska sitta snyggt.


Sedan sprayade jag hela stommen med Montana Black i nyansen "slate" som är en mörkt smutsig grå. Sist så dustade jag över lite kopparsprayfärg för att få den lite mer metallig.


För att få till tyget så mätte jag omkrets och höjd på stommen och la till för sömnsmån innan jag klippte till lakanet. Först sydde jag ihop kortsidorna så att det blev runt. Sedan klipte jag till 10 bumullsband som jag vek dubbla innan jag nålade fast dem uppe och nere i kombination med fållen. Efter det var det sydde jag två raksömmar, en uppe och en nere. Inte specieltl svårt och tog väl en halvtimme allt som allt. Sedan var det bara att trä tygstycket över stommen och knyta fast det med snörerna :o)

 
Längst ner fäste jag en pendel som kommer från ett gammalt halsband jag hade i gömmorna :o)

Det komiska är att det tog typ lika lång tid att montera ner den gamla lampan och koppla in den nya kablen och få det snyggt som att göra själva lampskärmen. Dessutom så visade det sig när jag äntligen fått sladden fint att den inte fungeradesså i måndags var det bara att åka och köpa en ny. Men nu hänger den iaf i vardagsrummet och jag är väldigt nöjd! :o)
 


Jättesnyggt! Faktiskt snyggare än orginalet. Praktiskt med hål lite varstans man kan ju fästa saker där.prismor el kulor till jul.
Tack för tipset

2017-02-15 // 14:35:37

Cryptocurrency rates are breaking records, which means you have the opportunity to make money on cryptocurrencies. Join our system and start making money with us. Go to system: https://tinyurl.com/yhqrul98

2021-10-25 // 13:23:23

Cryptocurrency rates are breaking records, which means you have the opportunity to make money on cryptocurrencies. Join our system and start making money with us. Go to system: https://tinyurl.com/yeo9v3fa

2021-10-26 // 17:03:33
» Gaurb

Hi, this is Julia. I am sending you my intimate photos as I promised. https://tinyurl.com/yfwb9xu9

2021-11-06 // 18:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback