» "DUMMA MIG" TÅRTA

Förra veckan så gjorde jag en "Dumma Mig" tårta. Då jag ville ha den högre än vanligt, men inte ville att det skulle bli en jättetårta så använde jag mig av en mindre springform när jag gjorde bottnarna. Tårtan är fylld med hallonmousse och Dulce de leche-mousse. Den är spacklad med chokladsmörkärm oc täckt med sockerpasta. Tyvärr så fick jag inte smaka på tårtan, men jag smakade på Dulce de leche-moussen som var väldigt god!


Dulce de leche-mousse:
½ burk karamelliserad kondenserad mjölk
1+2 dl vispgrädde
1,5 gelatinblad
2 äggulor

Gör så här:
Lägg 1,5 gelatinblad i en skål med lite kallt vatten i minst 5 min så att gelatinet mjuknar. Värm 1 dl grädde i en kastrull, och rör ner dulce de lechen. Vispa lite för hand tills kolakrämen har tunnats ut och blandat sig helt med grädden. Rör ner gelatinbladen. Låt svalran lite. Vispa de 2 äggulorna för sig, och 2 dl grädde för sig. Vispa ner gräddkolasmeten i äggulorna, och vänd sedan ner grädden. Häll över i en skål och låt vila i kylen några timmar innan du fyller tårtan.

 


» Emily

Du överträffar dig själv gång på gång! Så fin'

Svar: Tack! :)
Linda Einemark

2015-02-02 // 18:58:22

Du är otrolig! Säljer du tårtor?

Svar: Tack tack :) Ja, fast mest bara till vänner och vänners vänner :)
Linda Einemark

2015-02-03 // 14:54:56
» Issan

Helt otroligt vilka fina tårtor du gör! Imponerad och inspirerad! =)

Svar: Tack tack! :)
Linda Einemark

2015-03-14 // 22:21:05

Otroligt duktig du är! Har varit på jakt efter en mindre springform men inte hittat någon, något tips?

Svar: Hej! Jag minns faktiskt inte riktigt vart jag köpte mina mindre formar, men jag sklle gissa på att Bagaren & Kocken har :o)
Linda Einemark

2015-04-20 // 01:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback