» ROCKY ROAD BROWNIES

Till fredagsfikat igår så gjorde jag dessa kakor. Väldigt goda! Jag menar hur kan det inte bli gott med brownie i kombination med rocky road lixom :)
 
Så himla skönt att det är helg! Veckan som gått var rätt seg. Lite för lite att göra på jobbet vilket gör att tiden går väldigt långsamt och det får mig att känna mig oproduktiv. Sedan så har jag vart lite depp oxå om jag ska vara helt ärlig. Tror det har att göra med att jag har härjat runt så mycket hemma nu, fixat och donat och sen när det mesta är klart så känns det lixom tomt på något vis. Jag gillar ju att ha saker att göra. Får ta och dra igång något nytt projekt, alternativt öva på att ta det lugnt :o)
 
Här kommer det himla smaskiga receptet!
 
 

Ingredienser:
Brownie:
175 g smör
2 dl strösocker
1,25 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver
2 st ägg

Fudgeglasyr:

1,5 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1,5 dl strösocker
200 g mörk choklad, hackad
25 g smör
0,5 tsk vaniljpulver
1 nypa salt


Rocky road topping:

1 dl salta jordnötter
1 dl minimarschmallows
1 dl dajmkulor eller chokladöverdragna kolagodisar i bitar
½ dl pistagenötter


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, låt svalna något. Tillsätt socker och rör om. Blanda resterande torra ingredienser, sikta ner i smeten. Tillsätt äggen ett och ett och rör till en slät smet. Häll i bakpappersklädd form cirka 20x30 cm. Grädda mitt i ugnen 15 minuter eller tills kakan fortfarande är lite lös i mitten. Gör glasyr under tiden (nedan).


Koka upp grädde, sirap och socker, koka 15 minuter under omkörning. Dra från plattan och låt svalna ett par minuter. Lägg chokladen i en skål. Häll den något avsvalnade gräddblandningen över chokladen. Tillsätt smör, vanilj och salt, rör försiktigt till en slät kräm. Låt svalna tills den börjar tjockna, bred glasyren över den avsvalnade kakan, spara lite. Strö över topping och ringla resten av glasyren ovanpå. Ställ svalt, skär i önskad storlek.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback