» SLIPA, LUTA, VAXA GOLV

Ni kanske har märkt att det är lite tyst här på bloggen. Det beror mest på att vi håller på att fixa golven här på nedervåningen så det är fullt kaos här hemma. Jag gillar inte kaos, när man inte kan ligga i soffan och kolla på tv eller sitta vid köksbordet och äta frukost. Detta resulterar i att jag blir kanska nitiskt när det kommer till sånt här. Jag vill att det ska bli klart fort. Dessvärre så kan man ju inte göra saker så fort som man önskar när man måste vänta på att grejer ska torka. Jag fattar inte hur folk kan hålla på att renovera i flera år och bo eländet samtidigt. Jag hade blivit deprimerad på en månad typ.. :)
 
I måndags så slipade vi golvet i köket och i tisdags det i vardagsrummet. Maskinen hyrde vi på Abi trä och var den samma jag använde sist då jag slipade golvet i arbetsrummet på ovanvåningen. Det tog typ 12 timmar att slipa golvet i köket och 7 timmar i vardagsrummet med fyra olika grovlek på sandpapper och med kantmaskinen. Trixigast var det att få till hörnen fint. Så här såg golvet innan jag började i köket:
 
 
 
 
Det syns inte så tydligt på bilderna, men golvet var väldigt slitet. Sen hände en liten olycka när jag råkade köra över kabeln. Som tur var det bara skarvsladden :) Efter det hängde jag den runt taklampan mitt i rummet och då gick det mycket bättre :)
 

Så här såg det ut efter att jag slipat det:
 

Lite skillnad va? :) Plankorna är 100 år gamla förutom de i mitten som sattes in senare då en vägg revs så därför är det lite skillnad i färg. Inte så mycket att göra något åt. Dock så syns det inte lika tydligt i verkligheten. När golvet var slipat så lutade jag det:
 
 
Efter det såg det ut engefär som innan det slipades, men när det torkat så såg det väldigt fint ut igen:
 

På bilden ovan så har luten torkat in och jag har polerat golvet med en typ av polerdyna som kallas Scotch-brite (röd på bilden längre ner). Detta gör man för att få bort luten och för att jämna till trät som reser sig något av behandlingen. Luten dödar det översta lagret i trät och förhindrar att det gulnar med åren. Efter poleringen så dammsögs golvet och idag har vi lagt på att vitpigmenterat vax med en vit ganska mjuk svamp som nu ska få torka tills imorgon. Detta var nog det jobbigaste av alla momenten att lixom masera in vaxet i trät.
 
Ett dygn senare. Idag har jag rollat på ett transparent vax. Gick faktiskt rätt snabbt. Använde mig av en bred roller med väldigt fint ludd som jag köpte tillsammans med vaxet. Det svåra var att se vart man rollat på vaxet i och med att det är transparent. När jag kom till "slutet" så märket jag att det vita pigmentet inte riktigt torkat in ville lossna när jag rollade så jag fick vänta några timmar innan jag fortsatte. Så ett typ kan vara att vänta minst 30 timmar innan det transparenta vaxet rollas på.
 
Ytterligare ett dygn senare. Nu har vaxet torkat och golvet har en matt fin yta:
 
 
Hoppas nu att golvet är så tåligt som jag har hört och att det ska ska bli efter denna behandling! Att det inte blir vattenfläckar efter droppar och att inte smuts och typ sylt och annat som kan hamna på golvet fastnar för gott i trät. 
 
 
Partiet i mitten är fortfarande lite ljusare, men det syns inte lika mycket längre och jag tror att det kommer att ordna upp sig med tiden :o)
 
Nedan är vad vi använt oss av plus en roller för vaxet och en special pensel för luten. 
 
 
Total kostanad för 35 m2 golv inkl hyra av slipmaskin, slippapper cirka 2800 kr. Inte så farligt faktiskt :o)


» Pappa

Nog känner jag igen det. Slita för att bli färdig så fort som möjligt.
Du är lik din pappa.
Men det blir säkert väldigt fint.
Älskar Dig.

Svar: Ja vi är inte helt olika :o) Älskar dig oxå!
Linda Einemark

2015-01-08 // 22:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback