» ATEN!

Nu har vi varit i Aten sedan i fredags eftermiddag och jag måste säga att vi hunnit med massor! 

Alla sevärdheter ligger ganska nära varandra så det har inte vart några konstigheter att traska emellan 😃 Dock så är det väldigt varmt så man har inte riktigt orkat stanna i solen för att läsa på informationsskyltarna vid de olika arkeologiska platserna 😊 

Området Plaka var väldigt mysigt med en massa restauranger och hantverks- och sovenirbutiker. Monastraki kändes väldigt turistigt och var inte vår favorit. Vi bor jättenära Syntagma Square så hotellet ligger verkligen mitt i smeten 😃 Strax utanför dörren ligger shoppinggatan Epqou där alla större kedjor plus en del mindre finns 👍 

Jag hade inte hört jättemycket om Aten innan, men av det jag hört så skulle det vara en ganska tråkig och skitig stad, men det kan jag verkligen inte hålla med om. Det är mycket renare än i andra europeiska städer, folket är trevligt, maten över lag god och jag gillar atmosfären med alla caféer och barhäng utmed gatorna. 

Imorgon bär det av till Paros, men innan dess blir det lite shopping! Något vi upptäckte idag (söndag) var att alla butiker inklusive galleriorna var stängda! Dock så är turistshoppar öppna, men hur mycket vettigt finns det i dem lixom? 😊

Just det ja, av den ekonomiska krisen märket vi absolut ingenting!


Akropolis sett ifrån Monastraki. 


"Temple of Hephaestus"


Glasspaus. Joel är väldigt nöjd 😊



Middag på kvällen. Jag körde på blått och vitt för att stötta Grekland 😜 


"Parthenon" uppe på Akropolisberget. Väldigt skönt att det var lite mulet igår. Annars har det varit runt 35 grader, men det blåser en del så det känns ändå ok 😄


Här har vi vandrat upp på "Filopappou Hill" där vi hade jättefin utsikt över Akropolis. 


Idag åt vi jättegod Meze till lunch så nu är jag proppmätt! Men det var lätt godaste maten hittills! 




Den uppmärksamme noterar att jag har två lika dana klänningar fast i olika färg. Denna och den blå. 😉 99 kr på H&M och väldigt sköna! 😃




Ser toppen ut!

2015-07-12 // 22:17:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback