» NUTELLA PANNACOTTA MED SCHWEIZISK MARÄNG OCH KAKKROSS

I fredags när jag Emelie och Pontus var över på middag så hade jag gjort den här desserten. Kommentaren "godaste desseten jag ätit" sammanfattar nog ganska bra hur god den var :o) Alltså nutella, grädde, cookies och maräng, vad kan gå fel? Sjukt gott var det och ni måste verkligen testa denna!

 

Jag har alltid dragit mig till att göra Schweizisk maräng då jag tycket det verkat lite krångligt med vattnebad å altt, men det är ju verkligen hur lätt som helst! Köksassistenten gör ju det mesta av jobbet :o) Vill man ändå skippa detta moment så blir det gott ändå.. men inte lika ;o)

Ingredienser:
Kakkross:
8 Maryland cookies eller liknande
2 msk smält smör

Pannacotta:
2,5 dl grädde
1 dl nutella
2 gelatinblad

Schweizisk maräng:
3 äggvitor
1,5 dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Gör så här:
Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Smula ner kexen ganka fint och blanda med det smälta smöret. Fördela smulorna i fyra glas. Koka upp grädde och nutella och drag av från plattan när det precis börjat koka coh nutellan smält. Krama ur vattnet ur gelantinbladen och låt dem smälta ner i gräddblandningen. Rör om. Fördela grädden jämt i de fyra glasen och låt stå i kylen minst fyra timmar.

Vispa ihop äggvita, strösocker, vaniljsocker och salt över vattenbad tills sockerkristallerna smält. När jag skriver vispa så menar jag lite lätt. Det ska inte blir någon styv maräng över vattenbadet, snarare så blir äggvitan mer rinnande än när den var kall. Du känner lättast att sockret smält genom att ta lite äggvita och gnida den mellan två fingrar. Känner du inga sockerkorn så är det klart. Vispa sedan marängen på hösta effekt i cirka 10 minuter tills den svalnat och blivit styv och hård. Här är en Kitchen Aid eller liknanade till väldigt bra hjälp.

Spritsa ut marängen över pannacottan. Detta kan du göra flera timmar innan gästerna kommer, men efter att pannacottan stelnat. Precis innan servering så bränner du av marängen med en gasbrännare.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback