» STUDENTTÅRTA

Min första studenttårta! :o) Jag fick faktiskt lite härliga stdentvibbar när jag bakade en. Synd att man inte kan ta själva studenten en gång till utan att behöva plugga innan *hehe* Den här tårtan är till våra grannars son Hugo som tar studenten idag. Synd bara på det tråkiga vädret. 12 grader och regn. Hua mig! Hörde på radion imorse att det var kallaste och regnigaste maj på 200 år. På en annan radiokanal så sa de 50 år. Hur som helst så kan vi konstatera att det varit bedrövligt väder i maj! Nu håller vi tummarna för ett bättre juni!
 

Som ni ser så ska det föreställa en studentmössa :o) I vanliga fall så brukar jag göra tre lager fyllning för att få lite höjd på tårtan, men det hade sett tokigt ut i det här fallet så det fick bli två lager istället. Första lagret består av Maraboumousse och andra lagret av rödavinbörsmousse.


Eftersom det gick så bra att göra schweizisk marängsmörkräm sist så gjorde jag det igen och även denna gången funkade det. Jag tror bestämt att jag fått in rätta knycken *hehe* Denna smörkräm med Marabou choklad är verkligen to die for! Perfekt att spackla tårtor med som ska täckas med sockerpasta eller som topping på cupcakes!

Schweizisk marängsmörkräm:
300g Marabou Mjölkchoklad choklad
450g Rumstempererat osaltat smör
10g Vaniljsocker (1 msk)
150g Äggvita (4–5) 220g
Strösocker (2 ½ dl)
1 nypa salt

Gör så här:
1. Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad eller i mikron.
2. Låt svalna till ljummen temperatur.
3. Lägg äggvitor, socker och salt i en skål.
4. Sätt skålen i ett vattenbad och värm på tills alla sockerkristaller har lösts upp, vispa mellan varven.
5. Ta bort skålen från värmen och vispa marängen med en elvisp eller i en matberedare tills marängen är styv och har svalnat. Här passade jag på att städa lite granna under tiden :o)
6. Vispa sedan sakta ner lite i taget av smöret och därefter chokladen. visra man för fort så kan smörkrämen skära sig.

 
 Bokstäverna, blommorna och emblemet i fram gjorde jag i söndags för att de skulle hinna stelna. För att få bokstäverna och emblemet guldiga så blandadede jag lite guldpulver med några droppar vodka och penslade färgen på sockerpastan. Den gul-blå serpentinen som ligger på tårtan gjorde jag genom att kavla ut gul och blå socker pasta tunt var för sig. Sedan penslade jag den gula sockerpastan med liiiite vatten, la på den blå och kavla lite lätt. Seda skar jag ut remsor med en kniv och twistade dem lite innan jag la på dem på tårtan.


Hoppas att de kommer att gilla den!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback