» HANNA & JIMMYS BRÖLLOPSTÅRTA


I lördags levererade jag min första våningstårta till ett kombinerat bröllop/dop. Jag var lite nervös innan jag skulle sätta ihop den att de två första tårtorna verkligen skulle var vågräta. Det märks ju så himla väl om en hög tårta lutar. Som tur var så vart den rak!

Som armering mellan de olika våningarna använde jag mig av lite tjockare sugrör från Lagerhaus. Varje våning står på sin egen tårtbricka.

Tårtan består av ljusa bottnar. I varje lager gömmer sig ett lager med mosade hallon, två lager med marabouchokladmousse och ett lager med hallonmousse. Hela tårtan är spacklad med schweiziska marängsmörkräm med marabouchoklad. Den är täckt med sockerpasta som är lite ljusblågrön. Vet inte hur väl det syns på bilderna. Dekorationerna på mittersta lagret är gjorda av kristyr och spetsarna på övre och undre lagret är gjorda av "sugarveil", alltså ätbar spets som man gör med hjälp av en speciell glasyr och en silikonmatta med spetsmönster.

Det enda som inte är ätbart är rosorna. Bruden ville att rosorna skulle ha samma utseende som de i brudbuketten och då kändes det säkrast att köra på riktigt rosor. Dessutom så är jag inte övergrym på att göra stora ätbara rosor som ser verkliga ut. Det är definitivt något som jag behöver öva på! :o)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback