» MANDELMUSSLOR

För några dagar sedan så bakade jag mandelmusslor för första gången. Formarna hittade jag på Ica Maxi :) Dessa är egentligen till julafton, men jag var så klart tvungen att provsmaka en för att säkerställa att de var goda :) Tillsammans med grädde och hjortronsylt var de sanslöst goda!
 
 

Ingredienser:
318 gram mjöl
318 gram smör
100 gram mandelmjöl
3 st malda bittermandlar
1 tsk vaniljsocker
180g socker

Gör så här:
Mixa ihop alla ingredienser till en deg i matberedaren där du använder knivarna. Låt degen vila över natten. Sätt ugnen på 200 grader. Dela degen i 35 bitar och tryck ut varje bit i en mörform som du smort väl med smält smör. Nagga botten på formarna. Kyl i frysen i 20 minuter. Grädda i 8-13 minuter eller tills de fått fin färg. Låt svalna ett par minuter. Vänd dem sedan upp och slå lätt med en skev i botten på formarna så brukar de lossna utan problem. Serveras med grädde och valfri sylt. Själv tycker jag att hjortronsylt är godast. Speciellt till jul :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback