» LÄTTLAGAD FISKSOPPA MED CURRY


Igår gjorde jag fisksoppa till min sjukling. Jag köpte även ett samskigt färskt valnötsbröd på Ica.. som jag glömde i affären! Å jag som va så sugen på just sånt bröd till soppan. Gissa om jag blev trött?! Nåja, soppan blev bra iaf. Här kommer det väldigt enkla receptet:

Ingredienser:
1 tämligen stor palsternacka (eller två mindre)
3 morötter
3 vitlöksklyftor
1 paket med torsk eller annan vit fisk
2 fiskbuljongtärningar
2 msk vetemjöl
2 msk curry
2 msk olja
1 dl grädde
1, 25 liter vatten
salt & peppar

Gör så här: Riv palsternackan och morötterna på den grova sidan av rivjärnet. Hetta upp oljan i en stor kastrull. Tillsätt curryn och låt den fräsa lite (då kommer smakerna ut bättre) Tillsätt grönsakerna och fräs runt dem lite. Strö över vetemjöl, rör om. Tillsätt vatten, grädde, buljongtärningar, pressade vitlöksklyftor. Låt koka i ca 7 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Servera med något gott bröd :o(


Tyvärr så hade jag inte kameran med mig så det blev ingen bild. Men jag "lånade" an bild på en liknande soppa på nätet.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback