» INGEFÄRSSILL & JULSILL

Idag tittar solen fram och det är en minusgrad. Det firade jag och Joel genom att dra på oss långkalsongerna och ge oss ut i naturen. Jag tog med mig kameran för jag tänkte testa att ta lite naturbilder, men jag insåg att jag inte tycker att naturen är så där vansinnigt inspirerande just nu när allt bara är grått. Så det blev inte så många kort tagna. Roligare är det då att ta kort på julpynt och julgodis.. eller julsill ;o) Igår gjorde jag två sorters inläggningar. Nu kan jag inte berätta om de blev goda för de ska stå och dra sig till julafton, men jag tyckte att kombinationen ingefära och citrus lät gott!

Ingefärssill:
8 sillfiléer, urvattnade
2 dl vatten
1 dl ättiksprit
1½ dl socker
1 gul lök, skivad
1 liten porjolök, strimlad
1 msk kryddpeppar, grovkrossad
1 äpple
2 msk färk riven ingefära
2 limefruker, skal och saft


Gör så här:
Koka vatten, ättika och socker till en lag. Låt svalna. Skär filéerna i bitar och varva dem i en burk med lök, purjolök, äpple och kryddor. Blanda ner ingefära, limesaft och limeskal i lagen och häll den den i burken. Låt sillen stå och dra i ett dygn, gärna längre.


Julsill:
8 sillfiléer, urvattnade
1 rödlök, skivad
30 st kryddpepparkorn, mortlade

Gör så här:
Koka lagen enligt ovan. Varva sill med lök och kryddor i en burk. Häll över den avsvalnade lagen och låt stå ett dygn eller mer.



Ingefärssill kommer jag absolut att testa, tack för receptet!

2011-12-18 // 21:17:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback