» 4 GODA TÅRTFYLLNINGAR



Här kommer receptet på fyra tårtfyllningar som jag brukar använda mig av när jag gör tårtor. Jag brukar använda jordgubbsmoussen och lemon curdmoussen tillsammans och After Eigtmoussen och päronmoussen tillsammans. Det brukar bli väldigt smaskigt!

Päronmousse:
ca 500 g konserverade päron
3 dl grädde
3 msk strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 ½ tsk gelatinpulver/5 blad gelatin
päronessens (eller koncentrerad päronsaft)
grön karamellfärg

Gör så här: Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Mixa päronen till ett slätt mos. Smält gelatinet med ett par-tre matskedar av päronmoset. Tillsätt några droppar (jag hade kanske 9-10 droppar) essens i det kalla päronmoset och häll sedan i den del med gelatin. Häll moset i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen.


After Eight mousse:
150 g after eight
3 dl grädde


Gör så här: Smält chokladen tillsammans med grädden tills det inte är några bitar kvar. Grädden får absolut INTE koka. Låt svala helt i kylen och vispa sedan upp den till en mousse med hjälp av en elvisp. Viktigt att den då är helt kall.


Lemon curd mousse:
2 dl grädde
½ dl lemon curd


Gör så här: Visspa grädden fast och blanda i lemon curd.



Jordgubbsmousse:
300 g jordgubbar
2-4 msk marsanpulver
1 dl vispgrädde


Gör så här:
Mixa jordgubbarna till en slät massa. Rör i marsanpulver tills konsistensen inte känns rinnig. Vispa grädden och vänd ner den i jordgubbarna.




» Anna

Hej!

Vad brukar du ha ovanpå de här två tårtorna? Jag antar att du kör med tre lager sockerkaka och lägger ett tredje lager av något slag längst upp? Anna

2011-05-20 // 11:11:31
» Linda

Hej! Ja det brukar bli två lager fyllning och tre lager sockerkaka. Längt upp har jag grädde eller smörkräm lite beroende på vad jag ska klä tårtan med :o) Det är viktigt att man spacklar den jäm och fin om man ska klä den med sugarpaste för små ojämnheter syns lätt igenom.

2011-05-20 // 11:14:04

Va duktig du är men gud va hungrig jag blev på tårta! ;)

2011-05-20 // 11:30:25

fase vagott!

2011-05-20 // 11:33:30
» Maja

mums vad gott, vill ha alla:D

2011-05-20 // 11:50:57

man blir ju inte liiiite sugen ;P



puss

2011-05-20 // 12:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback