» STEKT TORSK MED GREMOLATASÅS

Idag var jag uppe med tuppen minsann :) Jag började dagen med en powerwalk, sen har jag käkat frukost och röjt lite i källaren. Har ställt dit klädhästen jag köpte för ett tag sedan. Den blir bra förvaring för vinterjackorna på sommaren och tvärt om. Men lite läskigt är det allt i källaren.Jag såg minst tre spindlar under den korta tid jag var där nere och spindlar är INTE mitt favorithusdjur.
 
På tal om något trevligare. Igår lagade jag och Joel torsk till middag. Eller jag det var väl mest jag som lagade, men Joel gjorde en storslagen insats som förste kompostutbärare och persiljehämtare. Jag hade verkligen tänkt bära ut komposten den här gången, men fy farao vad den luktade! Med andra ord så överlät jag det till Joel som är befirad från luktsinne :o)
 
Maten blev iaf väldigt god! Nedanför bilden hittar ni receptet.
 

 

Ingredienser 2 portioner:

400 gram torskrygg

1 msk smör

salt vitpeppar, malen

 

Gremolatasås:

2 st vitlöksklyftor

citronskal, från 1 citron

0,25 dl persilja, finhackad

0,5 dl vatten

0,5 st fiskbuljongtärning

1,25 dl Becel Mat 15 %

0,5 krm vitpeppar, malen

 

Tillbehör:

potatis pressad

sockerärtor

 

Gör så här: Hacka vitlöken och strimla citronskalet och blanda med persiljan. Blanda vatten, buljongtärning och Becel Mat med vitlöksblandningen i en kastrull. Låt koka 5 minuter. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Stek fisken försiktigt i smör. Krydda med salt, peppar. Servera fisken med såsen, pressad potatis och lätt kokta sockerärter.

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback