» SNITTAR TILL GLÖGGEN

I lördags så hade jag förutom godis även fixat lite olika tilltugg till glöggen. Det blev ganska många olika sorter till slut för jag hittade så många goa recept som jag ville testa. Jag måste säga att alla faktiskt blev väldigt goda! What are the odds lixom?! :o)
 
Här kommer då ett helt gäng med recept så håll i hatten :o) Alla recept är för ungefär 20 personer/snittar. Först ut så kör vi "Crostini med honungsrostade valnötter och rosmarin" Att päron skulle passa med färskost kunde jag nästan ha räknat ut, men vad som var lite mer utav en överraskning var att valnötter gifte sig så bra med rosmarin.


Ingredienser:
½ surdegsbaguette
olivolja till pensling
20 valnötter
3 msk honung
1⁄2 tsk grovhackad färsk rosmarin
1 tsk flingsalt
1 päron
2 dl Arla Köket® färskost naturell

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär baguetten i 20 stycken centimeter tjocka skivor. Pensla dem med olivolja och rosta dem i ugnen i cirka 12 minuter till de fått lite färg och blivit knapriga. Rosta valnötterna i en torr varm stekpanna. Rör ner honungen och låt den smälta. Ta från värmen och tillsätt rosmarin och flingsalt. Riv päronet grovt och blanda med färskosten. Du behöver inte skala det. Fördela röran på bröden och toppa med valnötterna. Mums!


Självklart så var jag tvungen att göra baconinlindade dadlar bara för att det är så gott! De små liven ser inte så goda ut, men oj va goda de är. Salt möter sött. Underbart gott!


Ingredienser:
dadlar
bacon

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela baconskivorna på hälften och rulla en bit runt varje dadel. Lägg dem med skarven nedåt i en ugnsfast form och grädda i cirka 20 minuter eller tills baconen har blivit krispig.
 
Absolut godast var nog denna kombo av getost, Serranoskinka, fikon och balsamvinäger crème! sanslöst gott med det salta från osten och det söta från fikonet och balsamvinäger crèmen.
 

Ingredienser:
½ surdegsbaguette
olivolja till pensling
4 tunna skivor lufttorkad skinka
8 små skivor färsk getost
1 fikon, i 8 klyftor
1 dl rucola, sköljd, torr
balsamvinägerglaze, crema di balsamico

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär baguetten i 20 stycken centimeter tjocka skivor. Pensla dem med olivolja och rosta dem i ugnen i cirka 12 minuter till de fått lite färg och blivit knapriga. Dela skinkskivorna i två. Lägg skinka, getost och en fikonklyfta på varje brödskiva, lägg på ett vackert fat täckt med rucola. Ringla över balsamvinägerglaze. Sjukt gott!
 
För ett tag sedan så fick Joel en olivolja med chilismak och som utav en händelse så upptäckte jag att denna var fantastiskt god ihop med skagenröra.
 

Ingredienser:
1 vanlig baugette
olivolja med chilismak till pensling
skagernröra
dill

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär baguetten i 20 stycken centimeter tjocka skivor. Pensla dem med olivolja och rosta dem i ugnen i cirka 12 minuter till de fått lite färg och blivit knapriga. Klicka på skagenröra och lägg en dillkvist på varje snitt. Jag köpte färdig skagenröra, men självklart så kan man göra egen om man orkar det :o)
 
Grönkål hör ju till julen till så därför gjorde jag små minipajer som innehöll just grönkål, men även svarta oliver och västerbottenost.
 
 
 

Ingredienser:
2 rullar med färdig smördeg

Fyllningen: 1 gul lök
2 vitlöksklyftor
200 g grönkål
1 1/2 msk olivolja
100 g riven västerbottensost
1 dl svarta oliver (utan kärnor)
4 dl mjölk
4 ägg
1 tsk salt
1 krm peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°C. Kavla ut smördegen tunt och tryck ut cirklar med hjälp av ett glas. Klipp smörpapper i bitar och pressa ner dem i en muffinsplåt. Lägg i smördegsplattorna och låt degen gå upp ordentligt på kanten så inte fyllningen rinner ut. Finhacka lök och vitlök. Strimla kålen. Fräs alltsammans i olivolja utan att det tar färg. Ta av kastrullen och låt svalna. Vänd ner osten och oliverna i kastrullen. Fördela fyllningen i pajskalet. Vispa ihop mjölk och ägg. Krydda med salt och peppar. Häll i pajskalen. Grädda mitt i ugnen i 30 minuter eller tills allt stelnat och fått färg.


Sist men inte minst så ville jag testa att göra fikonmarmelad på bit, fikontårta, fikonbröd eller "Pan de Higo" som det heter. Det var lite kladdigt att göra, men värt besväret för det var väldigt gott ihop med pepparkaka och en lagrad hårdost! Dessutom så tycker jag det ser lite piffigt ut med marmelad på bit istället för som en liten blöt klick på :o)

Ingredienser:
300 g sötmandel
500 g torkade fikon
1/2 tsk anis
1/4 tsk mald kryddnejlika
1/2 tsk mald kanel
1/2 dl sesamfrö
1 msk honung
1 msk calvados
ca 1/2 dl florsocker

Gör så här:
Rosta mandeln i torr panna tills den börjar få färg. Klipp bort det hårda fästet på fikonen. Lägg fikonen i en matberedare tillsammans med kryddorna. Mixa slätt. Tillsätt hälften av mandeln och mixa snabbt så att den precis bara blir grovhackad. Häll i sesamfrön, honung och sherry och mixa så att blandningen precis går ihop. Pudra florsocker över arbetsbänken. Ta ut degen och knåda in de hela mandlarna. Lägg plastfolie i en lagom stor ask och pressa ner degen hårt. Låt vila i kylen i ett dygn. Skär den sedan i bitar och servera på en pepparkaka tillsammans med en god lagrad hårdost.
 
 
 
Nu ska jag lägga mig i soffan och kika på en "ny" serie som jag fick tips om i lördags!
 
Hej hopp!
 


Mums!
Allt var jättegott verkligen!!
Grönkålspajerna ska jag som sagt pröva själv :)
Tack för recept!
Ses snart!
KRAM

Svar: Funderar faktiskt också på att göra pajen igen, fast som stor paj till julbordet :o) Kul med lite nytt :o)
Linda Einemark

2013-12-17 // 12:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback