» WIENERBRÖD

 
Efter fadäsen med Wienerbröden i lördags så kände jag att jag ville göra ett nytt försk i söndags och den här gången blev de perfekta. Hur då? Kanske ni då undrar med tanke på att ugnen var trasig. Som tur är så var inte ugnen trasig, men en propp hade gått. Det skumma va att den inte var helt död, den stod bara och blinkade och kom lixom inte upp i temperatur så det slog mig aldrig att det kunde vara en propp som gått. När vi har elektrikern här nästa gång så ska han få dra fram fler ampere till ugnen så man slipper riskera att det händer igen. Den här gången blev iaf Wienerbörden helt perfekta (om jag får säga det själv ;) Nedan hittar ni receptet och instruktioner för cirka 10 Wienerbröd.
 

Ingredienser:

5½ dl mjöl

1 ½ dl kallt vatten

25 g jäst

1 ägg 

2 msk strösocker

½ tsk salt

300 g smör

 

Vaniljkräm:

1 vaniljstång

2 1/2 dl mjölk

3 äggulor

70 g strösocker

2 msk maizenamjöl

 

Glasyr:

2 dl florsocker

2 msk kallt vatten

 

Gör så här:

Sätt in mjölet i frysen en halvtimma innan du ska börja baka så det är riktigt kallt. Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt ägg, socker, salt och mjöl och arbeta till en deg. Lägg degen i en plastpåse och lägg i frysen i 10 minuter.

Tag ut smöret. Skär det i centimeter tjocka skivor, lägg dem på ett bakplåtspapper och pressa handflatan mot dem så att de mjukad upp lite.
 
Tag ut degen ur frysen och kavla ut den till cirka 25 x 20 cm. Fördela smöret på ena halvan.
 
Vik den andra halvan över och pressa ihop kanterna. Lite som en pirog. Det är viktigt att inget smör smyger ut sen när du kavlar.
 
Låt den "öppna" kanten ligga mot dig och kavla sedan in i från och ut degen till cirka 30 x 40 cm.
 
Vik degen i ett tre-slag.
 
Plasta in och lägg in i kylen i 15 minuter.
 
Under tiden degen ligger i kylen så gör du vaniljkrämen. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda frön och mjölk i en kastrull och koka upp. Ta bort från värmen. Vispa äggulor och socker några minuter. Tillsätt maizenamjölet och vispa in det. Slå på mjölken och blanda ordentligt. Häll tillbaka i kastrullen. Koka upp under omkörning tills det tjocknat och precis börjat koka. Häll i en skål och sätt den i isvattenbad så krämen svalnar så fort som möjligt. Jag tillsatte lite gul pastafärg då jag tyckte att vanilkrämen blev lite lam i färgen :)
 
Tag ut ur kylen och kavla ut till 40 x 30, vik till ett tre-slag. Plasta in och stoppa in i frysen ytterligare 10 minuter.
 
Tag ut degen ur frysen och kavla ut till cirka 40 x 30 cm. Eller cirka 0,7 mm tjock. Skär i fyrkanter.
 
Lägg en liten klick med vaniljkräm i mitten på varje fyrkant och vik en hörnen mot mitten och pressa fast dem en aning.
 
Klicka på på mer vaniljkräm och lägg Wienerbröden på bakplåtspappersklädda plåtar en aning i sär. De jäser ganska mycket. Så här ska degen se ut, i lager lixom. Ganska nöjd med mig själv att jag lyckades åstakomma detta :o) Sätt ugnen på 225 grader och låt jäsa under duk i cirka 45 minuter. Jag hade lite dåligt tålamod så jag satte den undre varmluftsugnen på 30 grader och lät dem jäsa där i 25 minuter isället :o) När de är färdigjästa så penslar du dem med uppvispat ägg och gräddar dem i cirka 15 minuter, eller tills de fått din färg. Håll koll på slutet då det går ganska fort. Låt dem sedan kallna på galler och när de är helt svala så blandar du florsocker pch vatten som du sedan ringlar över dem.
 
Ät och njuuuut! :o)


» Pappa

Jag blir sugen. Fick inte köpa semlor i dag heller.
Pappa

2013-03-04 // 14:41:26

Gud så gott det ser ut Linda!! Ja, här ser du verkligen ut att lyckats! Kramar

2013-03-04 // 21:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback