» AMERICAN SPUNGECAKE MED HONUNGSROSTADE VALNÖTTER

Igår var vi på middag hos Andreas och Marie. Rackarna trevlig kväll och god mat! Speciellt desserten som bestod av hemmagjord hallonglass med varm lakritssås till. Mums! Med oss hade vi den här kakan som jag bakade under dagen igår. Jag har gjort den förr, men den är så god så den förtjänar att publiceras igen. Den här gången så gjorde jag även icingen lite lösare och strödde över honungsrostade valnötter. Inte helt äckligt! Och hur vet jag det, jo jag gjorde nämligen några minimuffins av samma smet :o)
 
 
 
Ingredienser:
100 g mjukt smör
2,5 dl socker
3 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 dl creme fraiche
3 mosade bananer
2 msk kallt kokt kaffe
100 gr valnötter
0,5 dl mörk choklad

Icing:
3 dl florsocker
2 msk nutella
2 msk jordnötssmör
4 msk grädde

Topping:
1 dl Valnötter
1 msk honung

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt 1 ägg i taget och fortsätt vispa. Blanda mjöl, bakpulver och kanel i en egen bunke. I en annan bunke och rör du ihop creme fraiche, mosade bananer, kaffe, hackade valnötter och choklad. Blanda ihop allt och häll upp i en smord form och bröad form och grädda kakan i 45-50 min. Under tiden vispar du ihop samtliga ingredienser till icingen. Steker valnötterna i honung i en stekpanna. Låt dem svalna på bakplåtspapper och separera valnötterna så att de inte kladdar ihop. Hacka dem grovt. När kakan svalnat så häller du över icingen och toppar med honungsrostade valnötter.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback