» SANTORINI

Nu sitter vi på flygplatsen i Oslo och väntar på flyget hem till Sverige.. ett ypperligt tillfälle för att blogga lite 😃

I förrgår så hyrde vi en fyrhjulingen igen. Vi börjar bli riktigt bra på det här med att köra fyrhjuling 😛 Jag måste säga att jag hellre åker fyrhjuling än bil på en sån liten ö. Det känns som att man kommer närmare naturen. Man känner alla dofter, hör alla ljud och det är en viss frihetskänsla av att känna vinden i håret.

Santorini var fantastiskt och ganska olikt de andra öarna. Mer turistigt, grönare, massor av vingårdar. Bit vis ganska platt om man jämför med tex Amorgos där det i princip inte var platt någonstans. Eftersom Santorini är en vulkan ö så bestod stranden av små svarta stenar som gjorde lite ont att gå på och blev sjukt varma. Badskor hade vart skönt att ha 😊

Städerna Fira och Oia var ganska lika med hus som klättrade uppför bergväggen som vätte ner mot havet. Fira var lite mer turistikt än Oia som var lugnare och mer pittoreskt. Jag måste säga att jag blev lite kär i Oia. Otroligt mysigt!

Bodde gjorde vi i Kamari precis vid strandpromenaden. Här låg restaurangerna verkligen på rad efter varandra, men jag upplevde det ändå som lugnt och avslappnat 😃 Det känns som att Kamari var ett bra val av stad då den i princip består av en 2 km lång strand och en massa restauranger.

Vi besökte gamla Thira som inte var speciellt märkvärdigt efter att man sett de antika lämningarna i Aten. Men utsikten över ön var fin och den lilla serpentinvägen upp var häftig!

Det var vaaaarmt! Men jag föredrar det alla gånger jämför med 15 grader och regn i juli.

Lunch åt vi med fantastisk utsikt 😃

Efter sen lunch så åkte vi till Fira / Thira

Fira

Kyrka i Fira

Sen åkte vi vidare till Oia

Trötta och varma hundar som inte brydde sig ett dugg om oss turister 😍

Middag i Oia med fin utsikt 😄

När vi kom tillbaka till Kamari tog vi en drink på en bar

Igår så vart det sol och bad för hela slanten och dagen avslutades med vin på terassen och middag och drinkar ute 😃

Sammanfattningsvis så har Santorini ett högt återbesöksvärde! Aten var coolt med alla antika lämningar och bra shopping. Jag kan tänka mig att åka till Aten igen en dag eller två innan man tar en båt ut till nån ö. Paros och Naxos var härliga och mysiga ösar. Dock så fastnade jag mest för Paros och Nauosa som var väldigt charmigt! Amorgos var storslaget, men väldigt bergigt och inte så supermycket att se kanske, men det var kul att se klostret, vraket och bergsbyn Chora. Två dagar på Amorgos var perfekt 😃

» AMORGOS

I tisdags åkte vi från Naxos till Amorgos, men det tog lite längre tid än väntat då vi råkade hoppa av lite för tidigt på ön Irakleia. Men det blev inte så dumt ändå faktiskt 😊 Innan nästa båt gick vi käka lunch och ta ett dopp i havet. Irakleia var verkligen en lugn idyll. På båten mot Amorgos så stannade vi till vid Koufonisia som såg hur mysigt ut som helst! 😃

Igår hyrde vi en fyrhjuling igen och åkte runt på Amorgos. Det är minst sagt en torr och bergig ö med slingrande vägar. Byn vi bor i Katapola och bergsbyn Chora var väldigt charmiga! Vi såg även ett gammalt vrak och besökte en strand. Jag kan nog dock konstatera att man kanske inte ska åka till Amorgos för strändernas skull 😊

Vyn vid lunchen på Irakleia. Verkligen en lugn idyll 😃

Och så lite bad på det!

Framme på Anorgos. Här uppe i bergsbyn Chora

Väldigt fint i Chora!

Utsikt över Chora

Gamla väderkvarnar

Endast en hade vingarna kvar

Efter Chora åkte vi till klostret Chozoviotissa som låg väldigt otillgängligt på en klippa. Vinden stod helt stilla här så det var minst sagt svettigt att gå trappan upp till klostret

Rätt coolt ändå 😃 Vi fick även gå in i klostrets lilla kyrka

Vacker utsikt från klostret över det stora blå 😃

Sedan vart det lunch i en annan by där jag åt den godaste Mosakan jag ätit i Grekland hittills! Mysigt och lugnt var det oxå 😃

Vid restaurangen

Efter lunchen åkte vi för att spana in ett gammalt vrak

På väg tillbaka till Katapola i kvällsljus 😃

Nu blir det frukost, utcheckning, strand och sedan båt till Santorini i eftermiddag 😃

» NAXOS

Här kommer en liten sammanfattning från Naxos! 😃

På den här ön så har vi inte åkt runt utan hållt oss till Naxos Town, Chora, men vi av vad jag kan se så är landskapet ganska likt det på Paros. Dock så är Naxos mycket större och har fler långa fina stränder med mjuk vit sand. Maten är något billigare här. Man får enkelt och jättegod varmrätt för mellan 10- 12 euro. 0,5 liter husets vin (som har varit av lite varierande kvalitet 😛) kostar nästan alltid 5 euro vilket är sjukt billigt om man jämför med Sverige! 😃

Nu ligger jag vid poolen den sista timman innan vi åker till båten som ska ta oss till den mindre och lugnare än Amorgos.

Utsikt över Naxos stad på kvällen. Till vänster i bild skymtar Portara vilket var ingången till Apollos tempel som tydligen aldrig färdigställdes. Det är ändå lite coolt att detta ändå står kvar när det byggdes runt 500 år b.c 😃

Utsikt från en kyrka. Finns så mycket fint att ta kort på här!

Efter en duell i Uno så vann jag en drink 😛 Här på en härlig terass med utsikt över hamnen. Grymt goda var de oxå! 😃

En av dagarna då vi kände att vi behövde en paus från sol och bad så strosade vi runt i stan..

Vi gick ut till den lilla ön där porten står..

På kvällen blev det vin på balkongen 😃

Efter det promenerade vi in till stan..

I gamla delen av stan finns ett charmigt torg 😃 Tänk vad roligt om det kunde vara lika varmt hemma så man kunde gå klädd så här utan att frysa. Vad härligt det hade vart!

Igår var vi ute och red i 3 timmar. Jättevacker omgivningen och turen på stranden var oslagbar! Jag fick även möjlighet att galoppera, men jag hade inga långbyxor med mig till Grekland så det gjorde så satans ont i vaderna där remmarna till stigbyglarna skavde så jag hade lite svårt att fokusera ☺️ Kommer bli fin fina blåmärken där *hehe*

Efter cirka halva tiden stannade vi på ett strandcafe för en välbehövlig vätskepaus 😃

» PAROS

Nu har vi varit på Paros i fyra dagar och vid lunch tar vi båten vidare till Naxos 😃

Paros är verkligen vackert. Framför allt alla söta byar med sina vita hus, blå detaljer och vackra blommor. De flesta stränder är förhållandevis små och omgivna av klippor även om det även finns några större som typ Golden Beach. Vattnet är härligt turkost 😃

Egenligen så hade vi planerar att hyra en vespa, men det fick vi inte eftersom vi inte kört tidigare. What's up med det lixom? 😳 Hur som helst så swishade vi fram på en fyrhjuling istället och det var minst lika härligt! 😃

Bor gör vi i Naousa vilket jag tycker är mycket mysigare än Parikia som är staden dit färjan anländer 😃

Hotellet Kalypso är jättefint och från balkongen har vi fantastisk utsikt över havet 😃 Väldigt skönt att sitta och lösa här efter att ha solat och badat.

Självklart så har vi provat det lokala vinet 😃

Mina shoppingfynd jag gjorde under vår sista dag i Aten. En långkjol, två korta kjolar, två korta toppar och en klänning. Allt för 700 pix 😊😋

Vår färdmedel 😃

Joel uppe i bergen

Byn Lefkes var väldigt vacker!

Lefkes

Lefkes. Underbart vackra blommor!

Kyrkan i Lefkes

Söta små katter!

Efter Lefkes blev det sol och badpaus i Piso Livadi

Golden Beach

Golden Beach. Lång härlig strand 😃

Vackra vyer 😃

Två glada turister!

Igår tog vi badbåten till stranden Kolimpithres. Små söta stränder 😃 Ganska så blåsigt och vågigt så på vägen dit blev vi mer eller mindre duschar, men vad gör det när det är varmt och man har badkläder på 😃

Söt liten kyrka på en ö

Joel på båten innan "duschen" 😃

Igår när vi var ute och åt middag så inveg jag mina nya kläder 😃 Skönt med fickor på kjolar 😃

» ATEN!

Nu har vi varit i Aten sedan i fredags eftermiddag och jag måste säga att vi hunnit med massor!

Alla sevärdheter ligger ganska nära varandra så det har inte vart några konstigheter att traska emellan 😃 Dock så är det väldigt varmt så man har inte riktigt orkat stanna i solen för att läsa på informationsskyltarna vid de olika arkeologiska platserna 😊

Området Plaka var väldigt mysigt med en massa restauranger och hantverks- och sovenirbutiker. Monastraki kändes väldigt turistigt och var inte vår favorit. Vi bor jättenära Syntagma Square så hotellet ligger verkligen mitt i smeten 😃 Strax utanför dörren ligger shoppinggatan Epqou där alla större kedjor plus en del mindre finns 👍

Jag hade inte hört jättemycket om Aten innan, men av det jag hört så skulle det vara en ganska tråkig och skitig stad, men det kan jag verkligen inte hålla med om. Det är mycket renare än i andra europeiska städer, folket är trevligt, maten över lag god och jag gillar atmosfären med alla caféer och barhäng utmed gatorna.

Imorgon bär det av till Paros, men innan dess blir det lite shopping! Något vi upptäckte idag (söndag) var att alla butiker inklusive galleriorna var stängda! Dock så är turistshoppar öppna, men hur mycket vettigt finns det i dem lixom? 😊

Just det ja, av den ekonomiska krisen märket vi absolut ingenting!

Akropolis sett ifrån Monastraki.

"Temple of Hephaestus"

Glasspaus. Joel är väldigt nöjd 😊

Middag på kvällen. Jag körde på blått och vitt för att stötta Grekland 😜

"Parthenon" uppe på Akropolisberget. Väldigt skönt att det var lite mulet igår. Annars har det varit runt 35 grader, men det blåser en del så det känns ändå ok 😄

Här har vi vandrat upp på "Filopappou Hill" där vi hade jättefin utsikt över Akropolis.

Idag åt vi jättegod Meze till lunch så nu är jag proppmätt! Men det var lätt godaste maten hittills!

Den uppmärksamme noterar att jag har två lika dana klänningar fast i olika färg. Denna och den blå. 😉 99 kr på H&M och väldigt sköna! 😃

» SNICKARGLÄDJE

Då sitter snickarklädjen uppe på farstukvisten! Jag har ritat dem, men Joels pappa har absolut gjort det störtsa jobbet med att tillverka dem :)

Ampeln knåpade jag ihop förra veckan. Blommorna i är rätt risiga, men det känns onödigt att köpa nya nu inför semestern då vi kommer att vara borta en del.

Möblerna på farstun är nya och köptes på rean på K-rauta. De gamla hade rostat så de kändes som ett bra läge att köpa nya :o)

» CITRON OCH ÄPPLERUTOR

Dessa kakor blir som en blandning mellan äpplepaj och kaka. Väldigt lätt att göra och väldigt god! Se till att skära äpplena riktigt tunt och fint och täck sedan smulorna med ETT lager rivet äpple. Om man vill så kan man servera kakan med en klick fluffig vaniljvisp, men jag tycker den var väldigt god även utan :o)

Smuldeg:

2 dl creme fraiche (34%)
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
rivet skal av en halv citron

Garnering:
Florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Med degrokarna blandar du ihop alla ingredienser till smuldegen utom havregrynen. Klä en form, cirka 20 x 25 cm med bakplåspapper. Smula hälften av degen i en formen, skala och riv äpple grovt. Lägg dessa över smuldegen. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen och häll denna jämt över äpplena. Blanda ner havregyn i det som återstår av smuldegen och smula detta över fyllningen. Grädda i 35- 40 minuter eller tills kakan fått fin färg. Låt svalan och pudra sedan över florsocker.

» ÄLSKADE PIONER!

Nästan fyra veckor senare än förra året så blommar nu äntligen pionerna i trädgården! Snacka om att det varit en kall vår! Finast tycker jag pioner är tillsammans med härligt limegrön daggkåpa :)

Det här har verkligen varit en helt fantastiskt skön helg :) I lördags så hängde jag på altanen på dan, solade, läste och målade lite snickarglädje. På eftermiddagen så fika vi med Joels mamma och pappa, moster och farmor. Jag hade bakat en äppelsmulpaj som vi åt tillsammans med vaniljglass. Mums!

Efter fikat åkte vi in till stan, strosade och köpte en del småsaker till den annalkande Greklandresan. Sedan möte vi upp Elisbeth, Markus och deras dotter Irias på Götaplatsen där vi köpte mat från Food Trucksen som står där på lördagar. Gott och härlig stämning! Efter det blev det öl och rosé "Under bar himmel" med bästa utsiken över Avenyn. Kvällen avslutades med spel på Markus och Elisabeth uteplats.

Igår tog vi bilen till Svalnäs som är en strand ganska nära Lidköping vid Vänern. Där låg vi och gottade oss i några timmar, badade och spelade strandpingis. Det var hela 22 grader i vattnet vilket förvånade mig då det inte vart varmt speciellt många dagar. När vi kände oss nöjda med solandet så åkte vi viadre till Kinekulle och "Hellekis Trädgårdscafé och kök" där jag åt godaste fisken jag ätit på länge! Efter maten tog vi en promenad i Munkängarna som är så himla vackert! Älskar bokskogen och ängarna ovan denna.

Det kändes verkligen som semester i helgen och det kändes jättefel att åkat till jobbet imorse. Men nu är det bara tre dagar kvar och sen är det SEMESTER! :)

» LÖRDAG

Vilket väder vi har! Helt underbart! 😃

Jag har målat klart räcket på farstukvisten så nu är det bara snickarglädjen kvar. Joels pappa har gjort helt fantastiskt fin snickarglädje som jag nu håller på att måla. Kommer bli så fint när det är klart!

Just nu ligger jag i bikini på altanen och läser de guide böcker vi köpt om Grekland. Tur att det blåser lite annars hade jag svettats bort fullständigt ☺️

Bild från dagens frukost under äppleträden. Perfekt att sitta där i skuggan när man vill läsa en tidning på iPaden. Melon i kuber, jordgubbar från landet, hemmagjord granola och kvargyoghurt är verkligen en fantastiskt god kombination! 😃👍

» FREEEEEDAAAAAAG

Fredag och snart semester! Hur härligt är inte det?! 😄 Ikväll blir det AW med jobbet, imorn sol, fika på altanen och sedan lite shopping på stan innan det vankas drickbart och mat på stan! På söndag funderar vi på att göra en utflykt, men vi får väl se vad vi hinner med. Det är ju rätt gött att vara hemma oxå 😊

Lampan på bilden fyndade jag på loppis i Vänersborg. Det består egentligen av en sån där elektrifierad oljelampa och glaspumla som jag tror suttit på någon toalett. Tyckte det blev ganska fint ihop iaf 😃 Nu ska jag bara dra el dit oxå så lampan lyser och vi får igång lite musik 😃

Nu är det väldigt nära tills pionerna blommar i trädgården! Typ tre veckor senare än förra året 😁 Hoppas de slår ut snart så vi hinner njuta av dem innan vi åker till Grekland. Ja ja, jag vet.. det är ett himla tjat om Grekland, men det ska bli så härligt! 😃

Hoppas ni får en fin fin helg! 😘

» RABARBERBLAD OCH TAKLÖK

Så här blev rabarberbladen jag gjorde för ett tag sedan 😃 Jag trodde det skulle bli svårt att få bort bladet när betongen härdat, men det mesta gick att dra av och resten var lätt att borsta bort med en skurborste när det torkat. Det var riktigt roligt att gjuta i betong så det kanske blir fler projekt 😊

Idag var det så fint väder så jag passade på att jobba hem ifrån. På lunchen satt jag ute på altanen och njöt med en bok 😛

Det frodas verkligen ute vilket är väldigt kul! Det enda som gärna hade fått sluta växa är taklöken som är mycket snyggare platt 😊

Efter jobbet så fikade jag med några vänner istan. Så himla skönt att kunna ha endast klänning trots att det är kväll! Jag hoppas på fler dagar likt denna! Ljumna kvällar lär det iaf i Grekland dit vi åker snart! Wiiiiiiii! 😃