» Brownie med rostade hasselnötter

Den här brownies hade jag med mig till Sabina och Martin igår. Den vart verkligen saftig och de rostade hasselnötterna var verkligen pricken över i:t. Glöm för allt i världen inte att rista dem, det gör hela skillnaden! Till kakan nedan gjorde jag bara en halv sats. 

Ingredienser:
100 gram mörk choklad
150 gram smör
3 msk kakao
2 msk farinsocker
2 msk ljus sirap
1 krm salt

3 ägg
2 dl socker
2,5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
130 gram hasselnötter 

100 gram finhackad mörk choklad 
1 dl grädde 
1 msk smör

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 grader. Bred ut nötterna på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta dem i cirka 12 minuter till skalen spricker. Lägg dem i en kökshandduk och gnugga bort skalen. Hacka. 

Sänk ugnstemperstureb till 160 grader. 

Smält smöret och rör i hackad choklad, farinsocker, kakao, sirap och salt. I en annan skål vispar du ägg och socker pösigt. Vänd ner de torra ingredienserna och tillsätt sist chokladblandningen och de hackade hasselnötterna. Spara lite nötter att strö över. Häll smeten i en liten långpanna som du klätt med bakplåtspapper. Grädda i 30-40 minuter mitt i ugnen. Kakan ska fortfarande var lite kladdig när du tar ut den. Låt svala. 

Hetta upp grädden och rör ner den hackade chokladen så att den smälter. Rör sist i smöret. Häll över brownies och strö över resten av nötterna. 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback