» KROPPKAKOR

När jag var liten såg minns jag att jag såg stora grå oaptitliga bollar i mataffären. Föga anade jag då att detta var smarriga kroppkakor! Men de ser verkligen för trista ut innan man stekt dem. Hur som helst, idag har jag gjort ett gäng kroppkakor som jag tänkte ta med mig hem i jul till julbordet.

Ingredienser:
500 g potatis
2.5 dl vetemjöl
1 ägg
100 g rimmat fläsk
1 gul lök
1 tsk malen kryddpeppar
salt
peppar

 
Gör så här:
1. Skala potatisen, koka den mjuk i lättsaltat vatten och pressa den sedan.

2. Blanda potatispresset snabbt med mjöl, ägg och kryddor.

3. Skala och finhacka löken och tärna fläsket. Stek det tillsammans med kryddpeppar.

4. Forma bollar av potatissmeten, tryck i lök och fläsk och slut igen.

5. Koka i 5-6 minuter i lättsaltat vatten. Kroppkakorna är klara när de flyter upp till ytan.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback