» BROWNIES MED KRYDDA

Till Joels fest så bakade jag brownies. Gjorde en liten mix utan Leilas recept på brownies och som glaze använde jag mig av ett recept på kladdkaka som vann "Kladdkake SM" för nåt år sen.



Brownie:
350 g mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao av god kvalitet
1 dl ljus sirap
0.5 tsk salt
6 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
400 g vit kvalitetschoklad


Fudge:
2 dl  vispgrädde 
1,5 tsk  honung 
2 st  kanel 
1 tsk  kardemumma
300 gram  mörk choklad


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör och strösocker vitt och poröst.
3. Blanda i kakao, sirap och salt.
4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
5. Hacka chokladen grovt och vänd ner den i smeten.
6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
8. Låt kakan svalna
9. Koka upp grädde, honung och kryddor. Ta bort kastrullen från värmen och låt det stå och dra i 10 minuter.
10. Koka upp grädden igen och blanda i den finhackade chokladen. Rör tills fudgen blir slät och bred sedan ut den kladdkakan.



Hej,

jag läste i din gamla blogg att du körde på hflc dieten, använder du dig fortfarande av den? Funderar på att börja med den men undrar över lite hur det går! :)

2011-02-03 // 14:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback