» MACARONS MED HALLON & CITRON FYLLNING

I helgen så bakade jag macarons! Här kommer receptet och lite tips! :o)


Kakor:
110 g madelmjöl (eller motsvarande mängd skållade och mala madlar. Madelmjöl finns bl a på Lidl)
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g äggvita (cirka 3 st)
2 msk strösocker
Några stänk röd och gul pastafärg (eller hushållsfärg)

Hallonkräm:
100 g vit choklad
50 g färska eller frysta och tinade hallon
Några stänk röd pastafärg (eller hushållsfärg)


Lemon curd kräm:
½ dl lemon curd
2 msk mjukt smör
½ dl florsocker
Några stänk gul pastafärg (eller hushållsfärg)


Gör så här:
1. Vispa äggvistan tills den är skummig. Tillsätt då strösockret lite i taget och fortsätt att vispa tills marängen är fast (ca 3 minuter med Kitchen Aid).
2. Blanda mandelmjölet med florsockret och rör ner det i marängen så att allt blandas. Man behöver inte vara så rädd om att luften ska gå ur marängen, faktum är att man inte vill ha en jättefluffig smet för då blir kakorna spröda.
3. Jag gjorde två olika macarons av samma smet. Vill du göra det så häller du bara över hälften av smeten i en annan bunke. I den ena bunken tillsätter du röd färg och i den andra gul och rör om så att färgen blir jämn och fin.
4. Spritsa ut till rundlar på ett bakplåtspapper ungefär stora som en femkrona. Låt de vila på plåten i cirka en timme tills ytan känns torr och du kan rör dem utan att bli kladdig.
5. Grädda på nedersta falsen i 140 grader i ca 20 minuter. De ska få lite färg undertill, men vara bleka ovanpå.
6. Tag ut dem och låt de svalna innan du lossar dem från pappret.


Hallonkräm:
1. Hacka den vita chokladen.
2. Mixa hallonen och värm dem i en kastrull på spisen tills de börjar puttra.
3. Tag av från plattan och rör ner den vita chokladen.
4. Tillsätt färg och rör tills allt är smält och krämen är jämn.
4. Ställ in i kylen och låt svalna till en lagom tjock konsistens som går att spritsa ut.

Lemon curd kräm:
1. Blanda alla ingredienser väl och ställ in i kylen en stund. Tag måtten jag angivit med en typa salt (inte bokstavligt ;o) då jag inte mätte utan körde lite på känn. Är krämen för lös, tillsätt lite mer florsocker.


Montering:
Spritsa kräm på den platta sidan av en macaron och tryck det en annan likt en hamburgare. Låt dem sätta sig kylen över natten och avnjut av dem dagen där på.


Tips för lyckade macarons!
Den första gången jag bakade macarons så blev de inte alls bra! :o( De blev platta och sprack på ovansidan. Nu tror jag dock att jag lärt mig ett och annat så här kommer tips på två viktiga moment som man bör tänka lite extra på:

1. Var inte rädd för att röra ner mandelmjölet och florsockret ordentligt i marängen. Rör man för lite så blir kakorna för toppiga och maränglika.
2. Låt dem verkligen torka till innan du sätter in dem i ugnen. Det förhindrar att de spricker.


Lycka till!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback