» ÄPPELPAJ MED TOSCA OCH CALVADOS

Igår kväll gjorde jag den här äppelpajen. Det är lätt den godaste paj jag gjort! Sen tog den iof lite mer tid än vanligt att göra, men det var det värt! Sen lyckades jag dessutom råka krydda med vitpeppar istället för kardemumma vilket resulterade i att jag fick slölja av äppelklyftorna *haha* Men det ordnade upp sig till slut, pajen smakade inte peppar :o)

Pajdeg:
3 dl vetemjöl

1 tsk kanel

100 g smör

2 msk iskallt vatten


Fyllning:

5 äpplen, gärna olika sorter

2 msk smör

2 msk acaciahonung eller råsocker

1 tsk mortlade kardemummakärnor

1 msk citronsaft

2-3 msk calvados eller sherry

 

Toscatäcke:

150 g smör

1 3/4 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 nypa salt

3 msk vetemjöl

1 dl vispgrädde

150 g mandelspån


Gör så här: Blanda mjöl och kanel. Fördela smöret i mjölblandningen med fingertopparna eller i matberedare tills du får en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta hastigt ihop till en deg. Tryck ut i en smord pajform, cirka 24 cm i diameter. Ställ i kylen i 30 min. Förgrädda i 10 min i 200 grader.


Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör i stekpanna tills de mjuknat något. Tillsätt honung, kardemumma, citronsaft och calvados. Rör om och låt sjuda en halv minut och ställ sedan åt sidan.
 

Gör toscatäcket: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, vaniljsocker, salt och vetemjöl. Rör därefter ner grädde och mandelspån. Ge blandningen ett uppkok. Ställ åt sidan.


Fördela äpplena i bottnen av pajskalet. Täck med toscasmet. Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen i 20-25 min eller tills ytan fått fin färg.

Serveras med grädde, vaniljsås eller vaniljglass.

Så här såg pajen ut inuti --->




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback