» RENOVERING AV STOLAR- NY FÄRG & NYTT TYG

Jösses vilket tråkigt väder det är ute idag. Mörk, grått och regnigt :( Men det är en perfekt dag för att vara inne och mysa, eller för att gå på Hem och Villa mässan ;o) Vid klockan två så möter vi upp mina föräldrar där. Hoppas att man kan få några goda ideér till kommande renoveringar!

I går blev jag klar med mina stolar! Jag var ju lite skepptisk där ett tag till deras kvalité samt allt arbete som skulle krävas, men så här i efterhand så är jag väldigt glad att jag gjorde det. De var väl värda allt slit!



Jag är nöjd med mitt val av tyg till sittsarna. Där är fuskfårskinn som jag köpt på Stoff och Stil i Bäckebol. Tror det kostade runt 90 kronor metern och eftersom det räckte med just en meter så blev det en väldigt billig förändring :o) Det var verkligen sjukt lätt att byta tyg på sitsarna. Så lätt så jag förmodligen kommer göra det många gånger till *hehe* Det tog kanske 20 minuter sammanlagt för alla sex stolarna. Här kommer en liten instruktion för hur jag gjorde:



1. Klipp tyget så att det är cirka 10 cm större än dynan. Eftersom det befintliga tyget var tunt och väl fasthäftat så tog jag aldrig bort det.
2. Häfta först fast tyget på långsidorna med ett stift på varje sida. Sedan viker du hören som på bilden och spänner åt lite så hörnet blir fint.
3. Därefter sätter i stifft i mitten så det grepper om alla "vikningar".
4. Klart! Nu ska du ha häftat totalt 8 gånger. Jag kan tänka mig att om man har ett sladdrigare tyg så kanske man får häfta mer. Men ju mindre man häftar ju lättare blir det ju att byta ut tyget sen :o)



» Anna

Jättefint.

2011-10-30 // 17:00:10

Superfint!



2011-10-31 // 08:10:58

Hejsan,

vilken förändring av stolar, bra jobbat! Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.

Maila mig på [email protected] så berättar jag mer!

/Vendela

2011-10-31 // 12:28:43

Åhhh.. vad fint! Jag vill också ha sådana snygga stolar :) Bra gjort!

2011-10-31 // 15:21:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback