» SAFFRANSSOCKERKAKA

Igår blev jag så vansinnigt sugen på en saffranssockerkaka då jag sett en på en blogg för ett tag sedan. Sagt och gjort så åkte jag till butiken för att köpa saffran. När jag ändå var där så passade jag på att även köpa lite andra saker. Precis som förra gången när jag skulle köpa saffran så slutar det med att jag kommer ihåg allt annat förutom just saffranet *haha* Det är ett gissel att de bara säljer det i kassan. Det fick iaf bli en liten extra runda med bilen. Sen när kakan gått halva tiden i ugnen så går strömmen i hela huset då byggarna på utsidan använt en fördelare som inte var gjord för utomhusbruk. Där av sjönk kakan lite i mitten. Snacka om otursförföljd kaka, men det blev väldigt saftig och god ändå! :) Till fikat bjöd vi in icke så långväga gäster, nämligen Joels föräldrar :o)
 
 

Ingredienser:

200 gram smör

2 ägg

3 dl strösocker

1 påse saffran ( 0,5 G )

1 1/2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver  

 

Gör så här : Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret häll i mjölken och det stötta saffranet. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjölkblandingen i bunken. Rör ihop mjöl och bakpulver innan du siktar ner det i blandningen. Häll upp i en smord och bröad form, och ställ in i ugnen i nedre delen av ugnen. Grädda cirka 45 minuter och låt svalna innan du stjälper upp den på ett fat. Pudra över lite florsocker innan servering.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback