» POTATISKAKA MED CHEVRÉ


Den här potatiskakan gjorde jag till Nyår. Jag tyckte den var jättegod och kommer definitivt att göra den igen! Tror de andra oxå gillade den, tallrikarna var iaf tomma :o)

 Ingredienser:

 1.2 kg mandelpotatis
 2 dl crème fraiche
 200 g chèvre, fransk getost
 1 st vitlöksklyfta, pressad
 1 tsk salt
 0.5 tsk svartpeppar, nymald
 2 st ägg, stora
 1 dl persilja, finhackad
 1 dl basilika, finhackad


Gör så här:
1.Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skiva potatisen tunt.

3. Koka upp crème fraiche med getost, vitlök, salt och peppar.

4. Blanda ner potatisen.

5. Rör om och blanda ner äggen och örterna.

6. Ta från värmen.

7. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång tvålitersform.

8. Häll i potatisen och platta till skivorna.

9. Grädda på nedersta falsen ca 45 minuter tills den börjar få fin färg och potatisen känns mjuk. Prova med en sticka.

10. Ta ut och låt den stå en stund i formen innan den stjälps upp.

11. Skär och servera den i fyrkanter. Bitarna blir snyggast om du skär terrinen när den har kallnat.

12. Bitarna värms sedan ca 20 minuter i 175 grader inför serveringen.



» Anna

Jag har fått lite anti potatiskaka efter en hemsk potatiskaka vi fick då jag var på min studentbal=) men denna lät riktigt god

2012-01-03 // 18:08:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback