» GODASTE ENKLASTE KLADDKAKAN

Igår kväll så var jag gräsänklig och gjorde då den här kladdkakan till mig själv. När det kommer till kladdkakor så tycker jag faktiskt att det enklaste är det godaste! Den är kladdkakan innehåller ingen mörk choklad eller andra fina ingredienser, men jag tycker ändå att det är just denna som är den allra godaste!
 
 
Ingredienser:
100 gram smör
3 ägg
3 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk vanlijsocker
3 msk kakao
 
Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Smörja och bröa en springform med löstagbar kant. Smält smöret. Blanda ihop ägg och socker (vispa inte). Tillsätt de torra ingredienser och blanda. Häll sist i margarinet och blanda till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i cirka 12 minuter lite beroende på ugn. Kakan ska fortfarande vara lite dallrig när du tar ut den. Ätes med fördel ljummen med en klick vipspad grädde till.
 
 


» Sara

Tack för receptet! Var verkligen sugen på att baka kladdkaka så bestämde däremot att använda receptet ovanför. Och en fråga, jag har bakat massvis med kladdkakor men i den här receptet sägs det att man inte får vispa socker och ägg, varför inte det?Tyckte degen blev alldeles för tjock men dög efter smaken! Haha tack sålänge
Med vänlig hälsning

Svar: Hej!Att man inte ska vispa är för att man inte vill få in luft i smeten. Kakan ska ju inte vara fluffig och torr utan kompakt och kladdig :) Och du har helt rätt i att smeten blir väldigt tjock, men det är så den ska vara :)
Linda Einemark

2012-07-27 // 21:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback