» CHOKLADHJUL MED KOLA

Minns ni att jag bakade småkakor för nån vecka sedan? Citronkakorna var ena sorten, den andra sorten var de här chokladkakorna. Joel fick med sig ett gäng till jobbet och de gick tydligen som smör i solen :) Receptet har jag för mig att jag hittade på en amerikansk sida på nätet. Möjligen att man nästa gång man gör dem ska tillsätta lite mer socker. Jag gillar söta kakor! :)
 
 
Ingredienser:
2½ dl mjöl
0,8 dl kakao
1/4 tsk salt
1½ dl socker
110 gram smör
1ägg
2 msk mjölk
1 tsk vanilsocker
 
äggvita
150 gram hasselnötter
10 dumlekolor
2 msk grädde
 
Gör så här:
Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke. I en annan bunke rör smör och socker mjukt och smidigt. Tillsätt ägg, mjölk och vaniljsocker och rör slätt. Tillsätt de torra ingredienserna och arbeta till en deg. Låt vila i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa upp äggvitan och hacka nötterna. Rulla matsekdstora bollar, doppa dem i äggvitan och rulla dem i nötterna. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och platta till dem. Gör en grop i mitten. Grädda dem i 15 minuter. Gör under tiden fyllningen. Micra kolor och grädde i 1-2 minuter tills du får en slät sås. Rör med jämna mellanrum så att inte såsen bränns. Tag ut kakorna ur ugnen och pressa ner hållen igen. Fyll med kolasåsen.
 


» Åsa

Ååhhh! De ser galet mumsiga ut!! Puss!

2013-04-29 // 18:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback