» FALSK POTATISBAKELSE

Nu sitter jag och väntar på att Sabina och Emelie ska plocka upp mig så vi kan åka ner till Varberg för att Emelie S har fyllt 30 och blivit klok nog att använda cykelhjäm *hehe* Jag har bakat en riktigt chokladig tårta med hallonfyllning på order av Emelie. Hoppas hon kommer att gilla den! I veckan så bakade jag kakorna nedan som jag hade med mig till jobbet. Tror de vart uppskattade. Jag tyckte iaf att de blev väldigt saftiga och goda!
 

 

Ingredienser:

4 ägg
4,5 dl socker
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
200 gram smält smör
2,5 dl mjölk

 

Smörkräm:
150 gram rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

 

3-4 dl kall vaniljkräm (köpt eller egengjord beroende på ambition :)

 

100 gram mandelmassa
kakao


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt där i mjölken. Blanda i hälften av mjölblandningen i äggsmeten, rör sedan i smöret och mjölken och därefter resten av mjölet. Rör bara så att allt blandas. Rör man för mycket så blir det en kompakt och tråkig kaka och vi vill ju att den ska vara fluffig och saftig :o) Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten. Bred ut den ända ut i kanterna. Grädda i cirka 15 minuter eller tills kakan änns torr. Rör ihop smör, florsocker och vaniljsocker till en smidig kräm och blanda den sedan med vaniljkrämen. Bred krämen över den kalla kakan. Riv över mandelmassa och pudra över kakao.
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback