» SAFFRANS WIENERSNURROR MED MANDELMASSA OCH APELSIN FYLLNING

Vilken fantastisk början på julledigheten. Not!!! Förkyld och igår fick jag dessutom ont i magen. Samma typ av ont i magen som jag haft förut, men det var längesen nu. Trodde faktiskt nästan att det inte skulle komma tillbaka, men självklart skulle det det, lagom till jul. Skiiiiit! Tidigare så har det tagit typ fyra dar innan det gått över så med lite tur så kanske man är återställd till julafton. Å jag som hade planerat att göra en massa roliga saker innan dess. Inget blir lixom lika roligt när man inte mår bra. Nåja, färdig gnällt (för den här gången ;)
 
I förrgår så bakade jag iaf den här lite juliga varianten av wienerbröd. Det var nämligen min fika vecka på jobbet så jag tycket det kunde passa :o) I själva degen så har jag haft saffran och de är fyllda med mandelmassa och rivet apelsinskal. En fantastisk kombination om ni frågar mig! Det enda tråkiga med wienerbröd är att det är som krispigast och godast när de är nygjorda. Får de ligga nån dag så mjuknar de lixom lite. Oh well.. här kommer receptet som räcker till ungefär 25 wienersnurror.
 

Ingredienser:
10 dl mjöl
3 dl kallt vatten
50 g jäst
2 ägg
4 msk strösocker
1tsk salt
600 g smör
1 gram saffran

Fyllning:
75 gram smör
200 gram riven mandelmassa
rivet skal från en apelsin

Glasyr:
2 dl florsocker
lite äggvita
några droppar ättika eller citron saft

Gör så här:
Sätt in mjölet i frysen en halvtimma innan du ska börja baka så det är riktigt kallt. Lös upp jästen i sockret (jäst smälter i socker). Tillsätt vatten, ägg, socker, salt och blanda . Tillsätt mjöl lite i taget och arbeta till en deg i köksassistenten i cirka fem minuter. Lägg degen i en plastpåse och lägg i frysen i 10 minuter. Tag ut smöret. Skär det i centimeter tjocka skivor, lägg dem mellan bakplåtspapper och pressa handflatan mot dem så att de mjuknar lite. Tag ut degen ur frysen och kavla ut den till cirka 25 x 20 cm. Fördela smöret på ena halvan. Vik den andra halvan över och pressa ihop kanterna. Lite som en pirog. Det är viktigt att inget smör smyger ut sen när du kavlar. Låt den "öppna" kanten ligga mot dig och kavla sedan in i från och ut degen till cirka 30 x 40 cm. Vik degen i ett tre-slag. Plasta in och lägg in i frysen i 10 minuter. Tag ut ur frysen och kavla ut till 40 x 30, vik till ett tre-slag. Upprepa denna procedur tre gånger. Tag ut degen ur frysen och kavla ut till cirka 40 x 30 cm. Eller cirka 0,7 mm tjock. Blanda mjukt smör, rivet apelsin skal och riven mandelmassa till en smidig kräm. Bred denna över degen.

 
Rulla sedan ihop till en tight korv.

 
Skär i cirka 1½ centimeter tjocka skivor som du sedan lägger i bullformar av papper.



Sätt ugnen på 225 grader och låt jäsa under duk i cirka 45 minuter. Jag hade lite dåligt tålamod så jag satte den undre varmluftsugnen på 30 grader och lät dem jäsa där i 25 minuter isället :o) När de är färdig jästa så penslar du dem med uppvispat ägg, stör på flagad mandel och gräddar dem i cirka 15 minuter, eller tills de fått din färg. Håll koll på slutet då det går ganska fort. Låt de sedan svalna på galler. När de är helt svala så vispar du upp äggvista och blandar med florsocker och citron saft/ättika till lagom konsistens. Ringla sedan glacyren över wienersnurrorna.
 
En beskrivning på vikningarna hittar ni här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback