» VIRKA EN RUND MATTA AV GAMLA PÅSLAKAN

Mattor tycker jag är en himla trevlig grej som verkligen bidrar till att mysa till ett hem och mycket roligare än att köpa en är ju att göra en själv! Nu besitter jag ju inte världens största tålamod så en vardagsrumsmatta hade till exempel varit en allför påfrestande utmaning för mig därför satsade jag istället på att virka en lite mindre matta som man kan placera ut just lite var stans :o) Allt man behöver för att knåpa ihop en piffig personlig matta är en virknål av storlek 10, en vass sax och ett gammalt lakan. Jag köpte mitt på secondhand för en 20 då jag inte hade något eget i de rätta färgerna som jag ville skrota.
 
På second hand brukar det finnas en hel massa gamla påslakan så sannolikheten att du ska hitta ett i just de färgerna som du är ute efter är rätt stor. Virknålen är som sagt av storlek 10 och inhandlades på Hemtex för en en ringa summa här i veckan.
 
 
Nu kommer den enligt mig lite tråkiga biten. Innan du kan börja virka så måste du klippa en 1½ cm bred remsa av lakanet. Börja med att klippa bort sömmarna, sen klipper du bara runt, runt och runt tills allt tyg är uppklippt. Fördelen med att klippa runt och inte en massa remsor är att du slipper fästa så många gånger. Snurra ihop allt en boll så att det inte trasslar till sig.
 
Sen är det bara att sätta igång och börja vika. Börja med att virka 6 luftmaskor och slut ihop till en ring. Andra varvet virkar du två fasta maskor i varannan maska. Sen fortsätter du bara att virka runt och ökar lite här och var så att inte kanten buktar sig åt något håll utan är rak och fin :o) Öka inget sista två varven för att undviak att kanten blir krokig. När du har virkat upp hela lakanet så bör du ha en matta som är cirka 80 cm i diameter. Vill man ha en större matta så är det bara att sätta tänderna i ytterligare ett lakan :o) Sist men inte minst så har du fyra ändar att fästa på baksidan. När du gjort detta så kommer du tacka mig för att du klippte runt, runt och runt och inte hade fler ändar att fästa ;o)
 
 
Just nu ligger mattan bredvid sängen, men den går ju lätt att flytta om andan skulle falla på :o)
 


Verkar kul. Tror jag ska prova. Roligt skrivet och tack for att du delar med dig.

2017-07-05 // 20:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback