» BANANA COCONUT CARROT CAKE

I torsdags förra veckan så upptäckte jag att jag hade en massa bananer och morötter liggandes som höll på att bli dåliga. Jag passade därför på att komponera ihop en liten kaka som visade sig bli väldigt god. Bananen och morötterna gör den saftig och kryddorna ger den lilla extra kicken. I toppingen har jag rivet limeskal och det får ni för gud skull inte missa för utan så blir det bara väldigt sött sött sött. Med limen så blir det lixom lite mer sötsyrligt :o)
 
Kakan med rosa topping och dekorationer i vitt och rosa fick Joel med sig till jobbet i fredags.
 
Den med gul frosting och blå och gula dekorationer hade jag med till jobbet igår som en liten tjuvstart på Nationaldags firandet :o) Jag bakade med andra ord två kakor på samma gång, den ena dekorerade jag direkt och den andra frös jag ner utan frosting. Gick alldeles utmärkt :o) Istället för att ströbröa formen så använde jag kokos istället. Vackrare och passade bättre med innehållet i kakan.
 
Ingredienser till en kaka:
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 krm salt
1½ dl solrosolja (eller annan neutral olja, alltså inte olivolja)
3 dl rivna morötter
1 mogen banan i sina bästa år
1 dl riven kokos
 
Limefrosting:
60 gram mjukt smör
100 gram färskost (rumstempurerad, viktigt! Är den för kall så finns det en risk för att det skör sig när du blandar den med smöret)
1 tsk vaniljsocker
4 ½ dl florsocker
rivet skal av en lime
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggfluffet. Tillsätt olja, riven morot, mosad banan och kokos och rör om. Smörj en rund form och fodra den med kokos. Häll i smeten och grädda kakan i 50- 70 minuter lite beroende på vad du har för ugn. Du ser att den är klar när den börjar släppa från kanten. Är du osäker så kan du även prova med en sticka. Låt svalna helt. Rör smör och färskost slätt. Tillsätt övrigt och rör till en jämn kräm. Tillsätt valfri hushållsfärg. Bred på fyllningen och gå loss med dekorationer. Ät och njut av en saftig kaka!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback