» MINT & NUTELLA MACARONS

Jag hade ett gäng äggvitor kvar i kylen sedan jag gjorde.. ? Ja nu har jag glömt va det var jag gjorde, men äggvitor hade jag kvar i alla fall :) Jo! Det var ju glass! Himla god sådan oxå! Nåja till saken.. Jag använde mina överblivna äggvitor till att göra macarons igår. Dessutom så blir macaronsen bara bättre om äggvitorna fått stå till sig lite så det passade ju perfekt. Som ni kanske har märkt så har jag fått lite dille på nutella på sista tiden så det fick bli nutella, men även mint macarons :o)

 

Ingredienser:

100 gram mandelmjöl

100-110 gram äggvita

5 msk strösocker

200 g florsocker

 

Choklad macarons:

1 msk kakao och 90 gram mandelmjöl istället för 100 gram

 

Gör så här:

Blanda mandelmjöl och florsocker i en bunke. Vispa äggvitan på hög hastighet tills den börjar skumma. Tillsätt då en msk socker i taget och vispa tills marängen är fast och glansig. Rör i mandelmjöl och florsocker lite i taget så att du får en lagom fast smet. Den ska inte vara rinnande, men inte heller deglik. Är den för fast bli macaronsen för toppiga och mer maränglika än macaronlika. Practise makes perfect :o) Var inte alltför försiktig när du blandar i mandelmjölet och florsockret. Är smeten allt för fluffig så blir macaronsen toppiga och marängiga.

 

Nu är det läge att färgsätta eller att blanda i någon smak. Jag valde att dela smeten i två lika stora delar. I den ena så adderade jag en msk kakao och i den andra så blandade jag i lite grön pastafärg. Hade jag varit petnoga så så hade jag gjort var sin sats och blandat i florsocker och mandelmjöl för sig då man behöver lite mindre mandelmjöl när man tillsätter kakao, men nu orkade jag inte det ;o).

 

Sätt en rund tyll på en spritspåse och fyll denna med smet. Tycker man det är jobbigt att hålla i påsen samtidigt som man fyller den kan man sätta den i ett glas och vika ner kanterna. På så vis så minimerar man kladd :o)

 

Spritsa sedan ut femkrons stora klickar på en plåt en bit isär. Försök att unvika att få en topp på marängen. Är smeten för trögflytande är risken större att macaronen får en liten topp.

 

Låt sedan plåten stå och vila i rumstemperatur i cirka 30 minuter tills macaronen fått en liten hinna på sig. Grädda i 150 grader i 15 minuter. Tag ut macaronsen meddans de fortfarande är lite kladdiga innuti. Låt svalna helt.

 

Om man har lyckats så ska macaronen vara slät ovanpå och ha en liten "fot" ned till.
 

Mint fyllning:

30 g smör

30 g färskost

1½ - 2 dl florsocker

några droppar peppermintsolja

grön pastafärg

 

Nutella fyllning:

30 g smör

30 g färskost

1½ - 2 dl florsocker

2 msk nutella

 

Gör så här: Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen till en smidig kräm. Blir den för lös kan man tillsätta lite mer florsocker.

 

Spritsa fyllning på undersidan av en macaron och tryck ihop den med en annan.

 

Mycket text, men det är faktiskt inte specielt svårt att baka macarons, det tar bara lite tid :o)



» Pappa

Kanske vi får smaka dom till helgen. Du får gärna ta med kort på huset oxå

2013-03-13 // 22:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback