» THE ROCK- VALET AV FÖRLOVNINGSRING/DIAMANT

 
Många har kanske sedan de var små haft en ide över hur bröllopet ska vara eller hur klänningen ska se ut. Jag har aldrig haft en klar bild över detta, vad jag däremot alltid har vetat är hur min förlovnings/vigselring J

Jag visste med andra ord att jag ville ha en ganska så enkel solitär, men inte hade jag kunnat ana vad många olika varianter det fanns eller hur invecklat och hur låg tid det skulle ta att välja diamant. För mig var det viktigt att diamanten var ganska så stor, gnistra fint, vara utan synliga inneslutningar och att den inte skulle upplevas gulaktig utan helt vit. Jag googlade en hel del innan jag tillslut bestämde mig för vilken diamant jag skulle välja.

Först gick vi till Hedens Guld här i Göteborg för att klämma och känna lite vilket var väldigt bra för det var först då jag fick en uppfattning om vilken typ av skena jag ville ha samt om jag ville ha sex eller fyra klor. Jag tycket fyra klor var snyggast, men det är såklart en smaksak. Att diamantenskulle vara rund visste jag redan från början J Halo-ringar är ju väldigt populära just nu och man ser de på kändisar över allt, men för mig kändes det för pråligt och klumpigt.

Valet föll på en 1.2 ct rund brilliant. Color: J, Clarity Grade: VS och Cut Grade: Ideal. Själva skenan är 14k vitguld. Ju mer guld desto mjukare material och ju lättare blir det repor så jag såg inte riktigt poängen med att välja 18k, men det är nog en smaksak :o)

Viktigt att tänka på när man beställer diamant är så klart att köpa den från ett företag som man litar på samt se till att den kommer med ett certifikat. GIA, HRD och IGI är de vanligaste och mest ansedda. Jag köpte min ring samt diamant på Blue Nile och där fanns certifikatet bifogat så man kunde läsa det innan man köper diamanten. Ofta så finna även en bild på diamanten som visar vart inneslutningarna sitter. Detta ger en god bild över hur den faktiskt ser ut.

När man pratar om diamanter så brukar man prata om de fyra C:na. Carat, Cut, Clarity och Color.

Carat, Storleken på diamanten. Om en ring innehåller många små diamanter så räknas deras gemensamma vikt samman.

Här kan man jämföra karat med storlek i mm:

Cut är alltså själva slipningen av diamanten. Efter att ha läst på så förstod jag såsmångom att det är här gnistret sitter J Så allt annat än Ideal kändes med andra ord inte som ett alternativ. Det är alltså viktigt att proportionerna på diamanten är optimala och att den är slipad rätt annars kommer den inte att bryta ljuset optimalt och gnistret uteblir, eller det blir iaf mindre J Om det är något som man alltså inte bör kompromissa med så är det slipningen J

 

Ideal cut: Reflects nearly all light that enters the diamond. An exquisite and rare cut. 

Very good cut: Reflects nearly as much light as the ideal cut, but for a lower price. 

Good cut: Reflects most light that enters. Much less expensive than a very good cut. 

Fair cut: Still a quality diamond, but a fair cut will not be as brilliant as a good cut. 

Poor cut: Diamonds that are generally so deep and narrow or shallow and wide that they lose most of the light out the sides and bottom.

Clarity är ett mått på huruvida det finns synliga märken i diamanten eller ej. Jag valde VS eftersom man vid denna gradering inte kan se några märken med blotta ögAt utan enbart under lupp med 10 förstoring. Därför kändes det onödigt för mig att lägga pengar på VVS när jag med största sannolikhet inte skulle kunna se någon skillnad mot VS.

FL, IF  Flawless, Internally Flawless: No internal or external imperfections. Internally Flawless: No internal imperfections. Very rare. 

VVS1, VVS2  Very, Very Slightly Included: Very difficult to see imperfections under 10x magnification. An excellent quality diamond. 

VS1, VS2  Very Slightly Included: Imperfections are not typically visible to the unaided eye. Less expensive than the VVS1 or VVS2 grades. 

SI1, SI2  Slightly Included: Imperfections are visible under 10x magnification, and may be visible with the unaided eye. A good diamond value. 

I1  Included: This grade of diamonds will have minor inclusions that may be visible to the unaided eye. 

I2,I3  Very bad clarity  

Color är alltså färgen på diamanten. Ju vitare, eller ju mer färglös och desto finare diamant. Jag läste många jämförelser mellan de olika graderingarna och kikade även på filmklipp på Youtube och drog slutsatsen att såvida man inte har en D bredvid en J (so jag valde) så kan man inte ana att J-diamanten har någon färg. Jag jämförde sedan även min diamant med en väninnas som har D (tror jag) och det var väldigt svårt att säga att min skulle vara gulare. Ett tränat öga hade säkert kunnat upptäcka det, men inte jag J Good enough för mig alltså J 

Z-N Noticeable colour.

M-K Noticeable colour.

J-I Near-colourless. An exceptional value with slightly detectable warmth or tone.

H-G Near-colourless. Colour difficult to detect unless compared side-by-side against diamonds of better grades. An excellent value.

F-E Colourless. Minute traces of colour can be detected by an expert gemmologist. A rare diamond.

D Absolutely colourless. The highest colour grade. Extremely rare.

Jag valde som sagt att beställa min ring från Blue Nile (USA). Dels för att det verkade vara ett pålitligt företag, men även för att de hade en skena som jag gillade. De hade bra priser och man hade även tillgången till certifikatet i pdf. Jag kunde inte vara nöjdare. Jag älskar min ring! Beställningen gick hur bra som helst och den anlände till en väninna so bor i USA cirka en och en halv vecka efter att jag beställt den.

Innan jag beställde så kikade jag även i Sverige på diamantringar och jag kom fram till att går man till tex Guldfynd eller liknande kedja så håller deras diamanter väldigt låg kvalitet jämfört med vad ”man vill ha” och vad man kan få för samma pengar i USA. Inget svår val med andra ord.

För att diamanten ska sitta mitt på fingret så lät jag en guldsmed att sätta in två kulor på insidan av ringen på underisdan. Jag trodde inte det skulle fungera så bra som det gjorde, men stenen håller sig faktiskt mitt på fingret. Eftersom stenen är tämligen tung i förhållande till skenan så vill den ju annars gärna trilla åt sidan. När jag ända lämnade in den så passade jag på att få den värderad och fick då bekräftat att certifikatet stämde överens med stenen jag fått. Jag kan även konstatera att det var cirka 35% billigare att beställa den från USA än om vi hade köpt den i Sverige.

 
Detta kan vara det längsta inlägget jag skrivit någonsin, men jag kände att det kunde vara kul att ha "sparat" för egen del :o)
 


Hej!

Vilken fantastiskt ring du har!!
Jag gick in på hemsidan där du beställde din ring. jag vill ha i rött/gult guld, men då bli klorna ändå i vitt. vet du något om det? Är det så eller går det att ändra på något sätt?

Trevlig kväll!
Britta

Svar: Tack så mycket! Jag är väldigt nöjd :)

Låter jättekonstigt att klorna skulle bli i vitt. Maila dem och fråga vettja. De var jättebra på att svara då jag mailade dem :)
Linda Einemark

2015-03-13 // 20:48:16

Hej igen, Linda!

Jag har kontaktat Blue Nile men undrar vilken ring du valde? Jag tycker att infästningen på din ring är helt perfekt.

Trevlig fredag!
Britta

2015-03-20 // 11:29:13

Hej igen, Linda!

Jag har kontaktat Blue Nile, men undrar vilken ring du valde? Jag tycker att infästningen/klorna på din ring är helt perfekt :)

Trevlig fredag!
Britta

2015-03-20 // 11:30:44

Hej igen,

Jag har mailat dom och frågat. jag undrar dock vilken ring du valde? jag tycker infästningen på din ring är helt perfekt.

Glad måndag!
Britta

Svar: Hej!

Jag valde denna ring:

http://www.bluenile.com/se/build-your-own-ring/platinum-engagement-ring-setting_43590?elem=img&track=product

Lycka till!
Linda Einemark

2015-03-23 // 15:33:15
» Marie

Hej!
Vilken otroligt fin ring. Jag och min sambo tittar just nu på ringar, vi har varit ute länge i den världen, ett par månader men jag vill så gärna ha en stor ring och det är ju som du säger inte så lätt att hitta här i Sverige för en vettig peng. Tänkte fråga dig, hade ni några problem när ni beställde från hemsidan när de sedan skulle in till Sverige med tull och liknande? Det ska gå att skicka direkt till Sverige såg jag på deras hemsida!
Hoppas du har möjlighet att svara.
Med vänliga hälsningar,
Marie

2015-04-20 // 09:25:01
» Rima

Fin ring. Funderar med att beställa min från blue nile men tänker på tull och moms fick du betala det?

2016-02-27 // 18:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback