» GRUNDRECEPT SMÅKAKOR

De här kakorna går att variera i alla oändlighet, bara fantasin sätter gränser. Jag valde att göra hallon- och kanelkakor denna gången.
 
 

Ingredienser:
5½ dl mjöl
1 dl potatismjöl
1½ dl florsocker
300 gram kallt smör
½-1 msk vatten

Gör så här:
Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke. Tillsätt smöret och balanda till en grynig massa. Häll i vattet och arbeta till en deg. Låt degen vila i kylen en timma innan du bakar ut kakorna.

Jag valde att göra hallon- och kanelkakaor. Först rullade jag bollar som jag plattade till något. I hallonkakorna gjorde jag en liten grup som jag fyllde med hallonsylt. På kanelkakaorna så gjorde jag mönster med en gaffel och penslade dem med uppvispat ägg. Öber dem har jag ströt strösocker jag jag blandat med kanel innan.

Grädda kakorna i 180 grader i cirka 15 minuter, men håll koll så att det inte blir brända. Det kan ta längre eller kortare tid. Kakorna ska en en svag färg när de är klara.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback