» SY ETT BABYNEST

I min umgängeskrets så är det världens babyboom just nu och därför så kom jag på den brilliant idéen att jag skulle sy några babynest att ge bort. Jag gillar ju att sy och detta var ett precis lagom projekt. Första babynestet tog kanske två och en halv timme att göra då jag behövde klippa ut mönstret. Babynest nummer två gick dock snabbare, mellan 1½ till 2 timmar har jag för mig :o) Det var verkligen inte alls speciellt svårt. Det enda pilliga var egentligen att sy igen öppningen när man fyllt med med vadd och att sy på kantbandet därefter.
 
 
Då mina vänner inte vet om det blir en pojk eller en flicka så valde jag ganska neutrala färger. Mintgrönt och ljusgrått med lite gröna prickar i.

För att sy ett babynest så behöver man följande:
- 90 cm tyg som är 150 cm brett, dvs om man vill ha samma tyg på både undersidan och ovansidan. Vill man ha olika tyger så behöver man följdaktligen bara hälten så mycket utav varje :o)
- cirka 3 meter kantband
- 2,5 meter snöre
- ett "snörlås". Om man inte har det så kan man bara knyta ihop snörena istället
- 1½ kudde "gosa" på Ikea
- vadd till botten, två stycken a la 30 x 60 cm som du lägger på varandra.
 
Sen gör su så här :o)
 
 
Börja med att klippa ut mönster enligt ovan. Den lilla biten till vänster är till vadden till botten av babynestet. För att få fina rundningar så tog jag till hjälp vad som fanns i köket hemma:

 
Man tager vad man haver lixom :o) När mönsteren var klara så nålade jag fast det på tyget och klippte ut en underdel och en överdel till babynestst i olika tyger.
 
 
Efter det nålade jag ihop dem räta mot räta och sydde från mitten av den ena flärpen runt hela babynestet och till mitten av den andra flärpen:
 
 
När det var klart vrängde jag hela babynestet ut och in, nålade fast kantbandet och sydde på båda sidor av  det med början mitt på en flärp och med slut på den andra. Det är här du sedan ska trä in snöret så se till att du får en snygg början och ett snyggt slut och vik in änden lite så att den inte rattlar upp sig.
 
 
Så här det det ut i ändarna när det är klart:
 
 
Nu sätter du en säkerhetsnål i ena änden av snöret och trär det geonom hela kanalen som du precis sytt.
 
 
Ok dags för botten. Klipp ut två stycken av vadden enligt mallen du gjort och placera det mitt i babynestet. Var noga så att du har 15 sm runt om utom längst ner mot flärparna där det ska ansluta precis vid kanten. Nåla fast vadden och sy runt om PÅ vadden så att den sitter fast och inte kan glida runt.
 
 
Dags att fylla med vadd. Jag klippte sönder två gosa kuddar och fyllde på mad vadd tills jag tycket att det var lagom.
 
 
Nu kommer den lite kluriga biten. Nu ska du nåla ihop alla öppningar och sy runt vilket är lite trixigt då vadden är i vägen.
 
 
När detta är klart som kommer det ännu lite trixigare momentet nämligen att nåla fast och sy dit kantbandet hela vägen runt. Men med lite tålamod så gick det fint!
 
 
Det ska alltså vara ett helt band från mitten av flärparna hela vägen till nästa flärp så att du möter upp det bandet som går runt hela babynestet.
 
 
Klart! Nu är det bara att dra ihop snörena och det är redo för att lägga ner en bäbbe i :o)
 
 
Total kostand per babynest landar någonstans runt 100- 150 kronor lite beroende på vad du köper för tyg. Jag köpte allt mitt material utom "gosa" kuddarna på Stoff & Stil i Bäckebol som har massor av fina tyger till hyffsade priser.
 


Åh vad våran bebis kommer sova så gott i ditt superfina babynest!
Tack så hemskt mycket - du är fantastisk!

2014-10-20 // 08:46:32

Jag är super glad över den fina babynestet du gav oss! Jag fick frågan av en kompis för någon vecka sedan, var vi har köpt det någonstans? Då kunde jag skryta och stolt säga att det är du som har sytt den :)

2014-10-20 // 14:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback