» NUTELLA PANNACOTTA MED OREOS OCH MJUK MARÄNG

När Joel hade grabbkväll i torsdags så hade jag gjort denna dessert till dem :o) Jag fick oxå smaka då jag passade på att göra två till mig och Elisabeth oxå. Alltså grädde, nutella, chokladkakor och maräng.. kan det bli godare!? Jag älskar verkligen den här desserten! Lätt att göra är den oxå! :o)
 
 

Ingredienser till 4 port:
Ett paket Oreo cookies

Pannacotta:
2,5 dl grädde
1 dl nutella
2 gelatinblad

Schweizisk maräng:
3 äggvitor
1,5 dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Gör så här:
Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Koka upp grädde och nutella och drag av från plattan när det precis börjat koka och nutellan smält. Hacka sex kex govt och fördela dem i de fyra glasen. Krama ur vattnet ur gelantinbladen och låt dem smälta ner i gräddblandningen. Rör om. Fördela grädden jämt i de fyra glasen och låt stå i kylen minst fyra timmar.

Vispa ihop äggvita, strösocker, vaniljsocker och salt över vattenbad tills sockerkristallerna smält. När jag skriver vispa så menar jag lite lätt. Det ska inte blir någon styv maräng över vattenbadet, snarare så blir äggvitan mer rinnande än när den var kall. Du känner lättast att sockret smält genom att ta lite äggvita och gnida den mellan två fingrar. Känner du inga sockerkorn så är det klart. Vispa sedan marängen på hösta effekt i cirka 10 minuter tills den svalnat och blivit styv och hård. Här är en Kitchen Aid eller liknanade till väldigt bra hjälp.

Spritsa ut marängen över pannacottan som nu stelnat och bränn av med gasbrännare. Dela två kex på mitten med hjälp av en tandad kniv och tryck ner det i marängen. 

 


mums

2015-08-08 // 16:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback