» SANTORINI

Nu sitter vi på flygplatsen i Oslo och väntar på flyget hem till Sverige.. ett ypperligt tillfälle för att blogga lite 😃

I förrgår så hyrde vi en fyrhjulingen igen. Vi börjar bli riktigt bra på det här med att köra fyrhjuling 😛 Jag måste säga att jag hellre åker fyrhjuling än bil på en sån liten ö. Det känns som att man kommer närmare naturen. Man känner alla dofter, hör alla ljud och det är en viss frihetskänsla av att känna vinden i håret. 

Santorini var fantastiskt och ganska olikt de andra öarna. Mer turistigt, grönare, massor av vingårdar. Bit vis ganska platt om man jämför med tex Amorgos där det i princip inte var platt någonstans. Eftersom Santorini är en vulkan ö så bestod stranden av små svarta stenar som gjorde lite ont att gå på och blev sjukt varma. Badskor hade vart skönt att ha 😊 

Städerna Fira och Oia var ganska lika med hus som klättrade uppför bergväggen som vätte ner mot havet. Fira var lite mer turistikt än Oia som var lugnare och mer pittoreskt. Jag måste säga att jag blev lite kär i Oia. Otroligt mysigt!

Bodde gjorde vi i Kamari precis vid strandpromenaden. Här låg restaurangerna verkligen på rad efter varandra, men jag upplevde det ändå som lugnt och avslappnat 😃 Det känns som att Kamari var ett bra val av stad då den i princip består av en 2 km lång strand och en massa restauranger. 


Vi besökte gamla Thira som inte var speciellt märkvärdigt efter att man sett de antika lämningarna i Aten. Men utsikten över ön var fin och den lilla serpentinvägen upp var häftig!


Det var vaaaarmt! Men jag föredrar det alla gånger jämför med 15 grader och regn i juli. 


Lunch åt vi med fantastisk utsikt 😃


Efter sen lunch så åkte vi till Fira / Thira 


Fira 



Kyrka i Fira 



Sen åkte vi vidare till Oia






Trötta och varma hundar som inte brydde sig ett dugg om oss turister 😍



Middag i Oia med fin utsikt 😄 


När vi kom tillbaka till Kamari tog vi en drink på en bar


Igår så vart det sol och bad för hela slanten och dagen avslutades med vin på terassen och middag och drinkar ute 😃 



Sammanfattningsvis så har Santorini ett högt återbesöksvärde! Aten var coolt med alla antika lämningar och bra shopping. Jag kan tänka mig att åka till Aten igen en dag eller två innan man tar en båt ut till nån ö. Paros och Naxos var härliga och mysiga ösar. Dock så fastnade jag mest för Paros och Nauosa som var väldigt charmigt! Amorgos var storslaget, men väldigt bergigt och inte så supermycket att se kanske, men det var kul att se klostret, vraket och bergsbyn Chora. Två dagar på Amorgos var perfekt 😃



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback