» SY KUDDAR AV HANDDUKAR

Vad gör man om man springer på alldeles förträffliga handdukar vars mönster skulle passa perfekt som kuddar? Jo man sätter sig ner och syr om dem till kuddar förståss! :o) För en gång skull så sydde jag inte kuddar modell a la påslakan. Ni vet där man lixom knölar in kudden och sedan viker över cirka 1/4 av kudden för att den inte ska titta ut.Den här gången så sydde jag faktiskt i en dragkedja. Rätt stort för att vara mig förstår ni då jag oftast väljer den snabba vägen om den inte gör någon skillnad för resultatet :o) Men här kändes det faktiskt som en dragkedja var på sin plats! Jag har alltid tyckt det vart lite trixigt med att sy i dragkedjor, men så hittade jag en väldigt fiffig instruktion på Youtub som gjorde det lätt som en plätt! Instruktioner hittar ni nedan :o)
 
 
Så här blev alltså kuddarna! Schnygga mönster va? Handdukarna köpte jag i söndags på Hemtex för 160 kronor för fyra stycken. Tyget till baksidan hade jag hemma och dragkedjorna kostade runt 40 kronor. 200 spänn för fyra fina kuddar är inte så illa om jag får säga det själv :o) Så här såg handdukarna ut innan de blev kuddar:
 
 
Mina innerkuddar var 50 x 50 cm och handdukarna var just detta så först fick jag sprätta upp sömmarna längst sidorna för att tyget skulle räcka till. Gjorde det till ett avsnitt av "The Originals" så det kändes inte så betungande :o) Sedan klipte jag ut bitar som var 52 x 52 cm. Det samma gjorde jag med enfärgat tyg till bakstyckena.
 
Jag började med att lägga ihop en handduk med ett bakstycke, räta mot räta och sy en raksöm längs ena kanten med 1 cm sömnsmån. Fäste tråden gjorde jag i båda ändarna. Viktigt att inte ha för lite sömnsmån här för då blir det inte så bra när du ska sy i dragkedjan senare. Efter detta pressade jag isär "sömsmånen":
 

Efter detta så nålade jag fast en dragkedja med "rätsidan ner" mitt över sömen. Var noga med att den kommer just i mitten.
 
 
Där efter så bytte jag till en pressarfot för dragkedjor och sydde längst med dragkedjan på båda sidorna. Blixtlåset sätter du på senare. Fäst tråden i båda ändarna. Lämna cirka två centimeter kvar av dragkedjan i varje ände så är det lättare att få på själva blixtlåset senare.
 
 
När detta är klart så vänter du på tygstycket och sprättar upp mittsömmen med hjälp av en sprättare. Jag trodde detta skulle bli lurigt, men det gick väldigt bra. Du drar den bara utmed dragkedjan så kommer stygnen att gå upp (förutsatt att du har en hyffsat vass sprättare). Var noga med att bara sprätta fram tills sömen ut med dragkedjan slutar.
 

Vänd på tygstycket igen och pilla på blixtlåset så att pluppen du drar i är nedåt. Detta var lite småpilligt och jag är glad jag lämnade 2 cm kvar av dragkedjan annars hade det nog blivit riktigt svårt.
 
När blixtlåset är på plats så sluter du "cirkeln" genom att sy fram och tillbaka mellan sömarna på var dera sida om blixtlåset. Gör detta i båda ändarna. Hade du nu sprättat för mycet så hade du fått ett hål till vänster om blixtlåset och det hade ju inte sett så snyggt ut :o) Så här ska det se ut från rätsidan när det är klart:

Lägg tyget räta mot räta igen. Byt till en vanlig pressarfot igen. Nåla ihop kanterna och sy med raksöm med cirka 1 cm sömnsmån ut med de återstående tre sidorna på kudden. Avsluta med att zick-zacka runt om.

 
Klart! :o) Jag trodde faktiskt inte att det var så här lätta att sy i en dragkedja!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback